Naprawy tylnych belek

Strona główna » Naprawy tylnych belek

Tylna Belka to część zawieszenia tylnego stosowana w samochodach:

Peugeot 106, 205, 206, 306, 405, Partner,

Citroen Berlingo, C5, Saxo, Xsara, Xsara Picasso,

Renault 19, Clio I, Kangoo, Laguna, Megane, Megane Scenic.

Belki z grupy PSA (Citroen, Peugeot) oraz Renault gdzie występują belki rurowe składają się z wielu poszczególnych części, a wszystkie główne elementy takie jak oś nośna, wahacze, w których osadzone są łożyska igiełkowe, drążki skrętne, drążki stabilizatora oraz elementy tłumiące drgania zmontowane są w jedną całość. Wszystkie te podzespoły montowane są do nadwozia za pomocą elementów metalowo-gumowych, które mają za zadanie tłumić drgania zawieszenia od nadwozia.

Inaczej zbudowane są tak zwane belki skrętne trapezowe występujące w:

Renault Kangoo, Megane, Megane Scenic.

Składają się one z głównego elementu nośnego w kształcie trapezu, w którym zamontowane są cztery drążki skrętne oraz ułożyskowanie w postaci tulei metalowo-gumowych mocowanych na końcu trapezu.

Elementy tylnej belki podlegają bardzo dużym obciążeniom. Są również narażone na niekorzystne czynniki zewnętrzne jak woda, kurz, brud, sól oraz stan nawierzchni naszych dróg . Ma to istotny wpływ na zużycie i uszkodzenie elementów tylnej belki. Konieczna jest wówczas naprawa tylnej belki w profesjonalnym warsztacie.

Typowe objawy uszkodzenia elementów tylnej belki to:

– piszczenie,

– zgrzytanie,

– trzeszczenie,

– stukanie w tylnym zawieszeniu,

– widoczne nadmierne pochylenie kół górą do środka auta

Dokładniej opisując widoczną lub wyczuwalną oznaką świadczącą, iż nasza tylna belka podlega regeneracji to:

– luz w miejscu osadzenia wahacza na czopie osi nośnej,

– ślady obcierania koła o wewnętrzną część nadkola (jest to wynik znacznego nadmiernego pochylenia koła),

– pęknięcie drążka skrętnego, który jest elementem resorującym (obniża gwałtownie auto)

– pęknięcie drążka stabilizującego powoduje dzwonienie, brzęczenie.

Objawy mogą występować zarówno jednocześnie, jak i osobno. Regeneracja tylnej belki lub naprawa tylnej belki to skomplikowany proces składający się na wiele czynności. Belka jest diagnozowana pod kątem wszelki uszkodzeń poszczególnych części. Uszkodzone elementy są wymieniane, tym samym zregenerowana tylna belka cechuje się jakością belki zamontowanej fabrycznie.
Poprawne wykonanie naprawy tylnej osi wymaga specjalnie dostosowanych narzędzi oraz wieloletniego doświadczenia kadry wykonującej cały proces.

Do podstawowych operacji przy regeneracji belki z grupy PSA czyli Peugot 106, 205, 206, 306, 405, Partner, Citroen Berlingo, Saxo, Xsara, Xsara Picasso oraz przy Renault 19, Clio I, Kangoo, Laguna, Megane, gdzie zamontowane są belki rurowe jest:

  1. Wymiana łożysk igiełkowych i uszczelniaczy.
  2. Wymiana czopów tylnej belki.
  3. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazd łożysk w wahaczach .
  4. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazda osadzenia mocowania drążka stabilizatora.
    • Kontrola i ewentualna naprawa łezki mocującej drążek stabilizatora.
    • Kontrola i ewentualna wymiana poduszek mocujących tylną belkę.
    • Kontrola elementów tylnej belki pod kątem uszkodzeń kolizyjnych i ewentualna ich wymiana w przypadku stwierdzenia skrzywienia – wahacze, rura nośna, ośki kół.
  5. Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych,

Przy naprawie belki skrętnej trapezowej występującej w Renault Laguna, Megane, Megane Scenic, Kangoo do podstawowych operacji należy:

  • Wymiana tulei metalowo – gumowych
  • Wymiana skorodowanych lub pękniętych drążków skrętnych
  • Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych.

2/5 – (1 vote)