Belka skrętna to część zawieszenia tylnego stosowana w samochodach Peugot 206, 306, Partner, Citroen Berlingo, Picasso, Saxo, Xsara, C5 ,Renault Megane, Scenic, Kangoo i Clio I.

Belki z grupy PSA (Citroen Peugeot) oraz Renault gdzie występują belki rurowe składają się z wielu poszczególnych części. Jej główne elementy takie jak oś nośna, wahacze, w których osadzone są łożyska igiełkowe, drążki skrętne, drążki stabilizatora oraz elementy tłumiące drgania zmontowane są w jedną całość. Wszystkie te części połączone są z nadwoziem za pomocą elementów metalowo-gumowych, które mają za zadanie tłumić drgania zawieszenia od nadwozia.

Inaczej zbudowane są tak zwane belki skrętne trapezowe występujące w Renault Megane, Scenic oraz Kangoo. Składają się one z głównego elementu nośnego w kształcie trapezu, w którym zamocowane są cztery drążki skrętne oraz ułożyskowanie w postaci tulei metalowo-gumowych mocowanych na końcu trapezu.

Elementy tylnej belki podlegają bardzo dużym obciążeniom. Są również narażone na niekorzystne czynniki zewnętrzne woda, kurz ,brud ,sól oraz stan nawierzchni naszych dróg . Ma to istotny wpływ na zużycie i uszkodzenie elementów tylnej belki.

Typowe objawy uszkodzenia elementów tylnej belki to piszczenie, zgrzytanie, trzeszczenie, stukanie w tylnym zawieszeniu, widoczne nadmierne pochylenie kół górą do środka auta
Typowy objaw zużycia tylnej belki to widoczny lub wyczuwalny to:
– luz w miejscu osadzenia wahacza na czopie osi nośnej
– widoczne ślady obcierania koła o wewnętrzną część nadkola, jest to wynik znacznego nadmiernego pochylenia koła,
– pęknięcie drążka skrętnego, który jest elementem resorującym obniża gwałtownie auto
– pęknięcie drążka stabilizującego powoduje dzwonienie, brzęczenie.

Powyższe objawy mogą występować w różnych kombinacjach razem, albo każdy z nich osobno. Regeneracja tylnej belki lub jak to woli naprawa polega na wykonaniu szeregu czynności i wymianie uszkodzonych elementów przywracających belkę do stanu tak jakby była nowa. Aby naprawa – regeneracja była przeprowadzona prawidłowo potrzebny jest odpowiedni specjalistyczny sprzęt oraz narzędzia jak również wykwalifikowana kadra z wieloletnim doświadczeniem.

Do podstawowych operacji przy regeneracji belki z grupy PSA czyli Peugot 106, Peugot 205, Peugeot 206, Peugeot 306, 405, Partner, Citroen Saxo, Berlingo, Picasso, Xsara, C5 oraz przy Renault Clio I i Renault Megane oraz Kangoo gdzie zamontowane są belki skrętne rurowe jest:

1. Wymiana łożysk igiełkowych i uszczelniaczy
2. Wymiana czopów tylnej belki.
3. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazd łożysk w wahaczach
4. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazda osadzenia mocowania drążka stabilizatora
5. Kontrola i ewentualna naprawa łezki mocującej drążek stabilizatora .
6. Kontrola i ewentualna wymiana poduszek mocujących tylną belkę
7. Kontrola elementów tylnej belki pod kątem uszkodzeń kolizyjnych i ewentualna ich wymiana w przypadku stwierdzenia skrzywienia -wahacze, rura nośna , ośki kół.
8. Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych

Przy naprawie belki skrętnej trapezowej występującej w Renault Megane, Renault Scenic, Renault Kangoo do podstawowych operacji należy;
1.Wymiana tulei metalowo–gumowych
2. Wymiana skorodowanych lub pękniętych drążków skrętnych.
3. Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych.