budowa belkiMechanika belki – cóż to jest takiego? Postaramy się państwu przybliżyć w kilku zdaniach profesjonalną regenerację tylnej osi skrętnej w autach francuskich potocznie nazywaną przez mechaników naprawą bądź po prostu regeneracją tylnej belki.

Głównymi elementami w tylnych osiach, w jakie wyposażone są auta francuskie, są z reguły łożyska igiełkowe i czopy belki. Natomiast bywa, że to nie będzie wszystko. W efekcie okazuje się, że bez obszernego zaplecza części, podzespołów oraz specjalistycznych narzędzi do regeneracji tylnych belek po prostu to nie ma sensu. Lepiej to zlecić profesjonalnemu warsztatowi. Bywa tak, że użytkownik nie zdaje sobie sprawy, że porusza się już niesprawnym autem. Odbywa się to z powodu nieświadomości użytkownika. Kto przypuszczałby, że ma w zawieszeniu jakieś łożyska czy czopy, które powinno się sprawdzać choćby raz w roku na wizycie podczas przeglądu rejestracyjnego.

W chwili gdy już się dowiemy, że naszą belkę tylną trzeba poddać regeneracji czy po prostu naprawie, powinniśmy poszukać odpowiedniego warsztatu, który wykona taką usługę profesjonalnie, fachowo i z gwarancją. Tylna belka w autach francuskich wydaje się być banalnie prosta i łatwa w naprawie, co jest mylące, o czym mogło przekonać się na pewno wiele warsztatów.

Oprócz samych łożysk igiełkowych w tylnej belce występuje wiele innych podzespołów sprawiających, że taka oś prawidłowo funkcjonuje. Jednym z elementów belki tylnej są czopy belki mające bezpośredni kontakt ze wspomnianymi już łożyskami igiełkowymi. Połączenie tych elementów powoduje, że część ruchoma, w tym przypadku wahacz belki, jest prawidłowo zamontowana. Kolejnymi elementami, które powodują poprawność eksploatacji tylnej osi są drążki skrętne zamontowanie poprzecznie, w tylnym zawieszeniu. W przeciwności do standardowego zawieszenia drążki te nazywane potocznie „skrętnymi” odpowiadają za wysokość zawieszenia, czyli tzw. prześwit poprzeczny pojazdu. Tym samym mamy dwa drążki, lewy i prawy, co odpowiada zwykłym sprężynom w zawieszeniu standardowym. Trzeci z drążków to stabilizator łączący lewy i prawy wahacz tylnej osi, co w zwykłym zawieszeniu jest to również praktykowane.

Mając belkę zawieszenia prawie gotową, powinniśmy podczas montażu zwrócić uwagę na wszelkie elementy metalowo-gumowe, tzw. poduszki belki łączące tylną oś z nadwoziem. Jak większość elementów składających się z gumy i metalu są narażone na działanie warunków atmosferycznych oraz na procesy starzenia się gumy. W przypadku stwierdzenia, że dany element jest uszkodzony zaleca się jego wymianę, tym bardziej, że dostęp do poduszek belki mamy w znacznym stopniu ułatwiony poprzez już zdemontowaną oś.

Opisując po krótce poszczególne wyżej wymienione procesy, nie możemy zapomnieć o odpowiednich momentach dokręceń poszczególnych śrub i nakrętek mocujących podzespoły jak i całą tylną belkę. Wszelkie dane dotyczące wielkości sił momentów są określone przez producenta. Po zakończeniu naprawy/regeneracji tylnej belki nie musimy pamiętać o ustawieniu zbieżności, ponieważ w większości aut francuskich wyposażonych w tylną oś z drążkami skrętnymi bądź belkami tzw. wleczonymi, czyli mającymi zamocowanie do nadwozia w dwóch miejscach, elementy zawieszenia tylnego są zamontowane na stałe.

Oprócz tylnych osi z grupy PSA tj. Peugeot, Citroen mamy do czynienia z belkami w autach francuskich w modelach Renault Kangoo, Laguna, Scenic, Megane kombi/clasic i niektórych hb, potocznie nazywanymi belkami trapezowymi bądź po prostu wielodrążkowymi.

Zasada działania takiej belki jest podobna, natomiast różni się ona kilkoma elementami. Podobnie jak w belkach Peugeot, Citroen tutaj zamiast łożysk igiełkowych mamy do czynienia z tulejami metalowo-gumowymi sprawiającymi, że taka belka porusza się w kierunku pionowym. Konstrukcyjnie różni tę belkę od innych kształt elementu głównego tj. podstawa belki, która jest wyprofilowana na kształt litery V. W belce wielodrążkowej występują aż cztery drążki nazywane „skrętnymi” również zamontowane poprzecznie w stosunku do ruchu pojazdu, połączone po dwa na środku specjalnym łącznikiem. Dwa z nich występują jako stabilizatory tzw. krótsze i dwa dłuższe pełniące funkcje sprężyn poprzecznych. Oczywiście materiał, z jakiego są one wykonane, musi być sprężysty i twardy tak jak sprężyna w zawieszeniu tradycyjnym. Również w tej belce tylnej mamy możliwość regulacji wysokości tj. prześwit poprzeczny. Regulacja ta odbywa się poprzez odpowiednie ustawienie tych drążków, a że końce tych elementów są zakończone wielowpustem tym bardziej ustawienie prześwitu będzie precyzyjne.

Ogólnie w autach francuskich wyposażonych w tylną oś z drążkami poprzecznymi, pomimo wielu uwag niezbyt pozytywnych ze strony użytkowników, mamy do czynienia z ciekawym rodzajem zawieszenia. Przede wszystkim wielkim pozytywem jest miękka praca tego zawieszenia, czego nie można odnieść do zawieszenia tradycyjnego. Poprzez ukośne zamontowanie amortyzatorów tylnych do osi mamy powiększoną przestrzeń bagażową. Co i tak już w niedużym aucie jakim jest np. Peugeot 206 daje nam rewelacyjną pojemność bagażnika.

Kwestia wyboru marki czy też rodzaju zawieszenia w autach francuskich jest tematem indywidualnym. Każdy rodzaj zawieszenia tylnego czy przedniego posiada wady i zalety. Dlatego należy pamiętać o skutecznej naprawie lub regeneracji, dzięki którym zadbamy o bezpieczne użytkowanie pojazdów. Można to zrobić w jednym z naszych serwisów aut francuskich.

budowa osi tylnej belki
mechanika belki
mechanika tylnej belki skrętnej