Jak zaczynał Peugeot

Peugeot jedna z francuskich marek samochodów osobowych oraz dostawczych, która powstała już w XIX wieku. Mało kto wie, że Peugeot produkuje także motocykle, skutery a nawet rowery! Ponadto, wraz z marką Citroen tworzy obecnie koncern PSA. Niemniej jednak, pierwsze wzmianki na temat działalności zarejestrowano w 1810 roku, kiedy to Jean Pierre Peugeot otworzył zakłady mechaniczne w mieście Sochaux niedaleko Miluzy. Wraz z końcem XIX wieku stryjeczni bracia Jeana otworzyli nową firmę pod nazwą „Synowie braci Peugeot”, która zapoczątkowała produkcję rowerów. W 1891 roku wyprodukowano zaś pierwszy samochód z silnikiem parowym. Był to strzał w dziesiątkę. Ponadto, pierwsza ciężarówka wyjechała z hali już w 1912 roku z zakładu, który działa nieprzerwanie do dziś pod szyldem Peugeot.

Peugeot w sporcie

W tamtym okresie najlepszym sposobem na rozreklamowanie auta był po prostu sport. Liczne wygrane w rajdach oraz wyścigach sprawiły, że marka Peugeot stała się rozpoznawalna nie tylko we Francji ale Europie i Świecie! Zaskoczeniem był silnik zamontowany w samochodzie, który brał udział w jednym z wyścigów Indianapolis w 1913 roku. Co było takie zaskakujące? Albowiem silnik został uzbrojony w głowicę z czterema zaworami na każdy pojedynczy cylinder. Było to zupełnie nowe zastosowanie.

Gwałtowny rozrost firmy

Wraz z końcem I wojny światowej produkcja aut gwałtownie ruszyła. Ludzie zachęceni coraz to nowszymi rozwiązaniami chętniej kupowali auta. W 1929 roku pojawił się model Peugeot 201, który zapoczątkował serię oznaczeń trzycyfrowych z zastosowaniem zera w środku. Pierwsza cyfra miała za zadanie określać klasę auta, ostatnia zaś kolejną serię. Podczas II wojny światowej firma Peugeot została przejęta przez Niemcy i przekazana pod nowe kierownictwo Porsche.

Firma po wojnie

Dopiero po wojnie ukazał się kolejny model 203, który produkowane były aż do 1960 roku. Od tego czasu Peugeot zdecydował się również na zastosowanie w nowym modelu 403 silnika diesla. Ponadto, wprowadzono do aut również wentylatory chłodnicze. Zwiększająca się ilość aut na drogach powodowała powstawanie pierwszych korków. Wentylator miał za zadanie uniknięcia przegrzania auta podczas długich postojów w miejskich zatorach. Z roku na rok produkcja jak i ilość modeli rosła. Na przełomie lat 70 i 80 wypuszczono nową serię mniejszych modeli. Dzięki temu auta Peugeota stały się jeszcze bardziej popularne. Idealne miejskie auto – tak krzyczały tabloidy. W tym samym czasie Peugeot wykupił 90% akcji Citroena. Od tej pory jak wspomnieliśmy na początku powstał koncern PSA.

Po dziś dzień Peugeot wiedzie prym w klasie aut miejskich. Modele takie jak Peugeot 206, Peugeot 307 to miejscy ulubieńcy, małe, zwinne i niedrogie.

Już w 2008 roku Peugeot mógł się pochwalić ogromną liczbą wyprodukowanych pojazdów, bowiem z produkcji zszedł 50 milionowy egzemplarz spod znaku lwa.

Jak zaczynał Peugeot