Nadchodzi ten czas, nie zawsze lubiany przez kierowców, kiedy należy zmienić opony letnie na zimowe. Podobnie jak latem nie chodzimy w kozakach, zimą nie powinniśmy jeździć na letnich oponach. Na szczęście większość z kierowców jest już tego świadoma.

Coraz więcej osób bowiem dba i sprawdza stan ogumienia swojego auta. Ale zaraz, czy tylko zwracać uwagę na same opony? Otóż nie. Należy pamiętać, że koła wraz z układem zawieszenia to elementy samochodu, które odpowiadają w dużej mierze za jego trakcję i sterowność. Jest to niezmiernie ważne w szczególności w okresie zimowym zważając na nieprzychylne warunki atmosferyczne.

Kierowco! Mamy dla Ciebie małe przypomnienie i ściągę, co to jest geometria zawieszenia oraz jak i kiedy należy ją sprawdzać.
Geometria zawieszenia to zbiór parametrów jego poszczególnych elementów, które określają nam ułożenie koła pod względem płaszczyzny jezdni oraz zapewniają odpowiednie przyleganie opony do nawierzchni. Wszystko musi być dopasowane w ten sposób, by zapewnić optymalną płaszczyznę styku opony z asfaltem. Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie jest zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Sworzeń zwrotnicy zwany jest inaczej sworzniem wahacza – jest to obrotowe połączenie koła z wahaczem.

Pierwszym sygnałem, który powinien zwrócić Twoją uwagę na geometrię kół, jest ściąganie samochodu na boki, a także dźwięk piszczenia w sytuacji, gdy podczas niewielkiej prędkości pokonujemy zakręt. Niekiedy zdarza się, że kierownica nie wraca do neutralnej pozycji po wyjściu z zakrętu lub też, mimo ruchów kierownicy, auto wciąż jedzie prosto. Tak jak wspominaliśmy na wstępie, dobrym momentem do sprawdzenia geometrii jest również sezonowa wymiana opon. Ponadto, gdy doszło do sytuacji, w której masz podejrzenia uszkodzenia, np. uderzenia koła w przeszkodę lub wpadnięcia z dużą prędkością w wyrwę w jezdni. Inną częstą przyczyną wpływająca na zmianę to eksploatacyjne zużycie części układu kierowniczego lub zawieszenia. W takim wypadku zaleca się kontrolę geometrii zawieszenia po naprawie lub wymianie takich elementów, jak np.: drążek kierownicy, wahacze, belka skrętna, belka tylna, łożyska kół, przeguby. Prewencyjnie kontrola geometrii i ewentualne ustawienie powinny być przeprowadzane przynajmniej raz do roku. Pamiętaj! Nieprawidłowości będą skutkować nie tylko znaczącym pogorszeniem właściwości jezdnych, lecz mogą także nierównomiernym i przyspieszonym zużyciem opon. Jeśli zaś dopuścimy do długotrwałej jazdy z nieprawidłową geometrią zawieszenia, to narażamy się na przedwczesne zużycie opony oraz niektórych elementów układu kierowniczego. Ponadto samochód będzie stawiał większe opory toczenia, co dodatkowo obciąży silnik i zwiększy spalanie, nawet w małych autach typu Peugeot 206.

Ale to nie wszystko – dbając i sprawdzając stan kół, w tym geometrię, dbasz o zdrowie i życie swoje oraz innych uczestników drogi.