Zawieszenie samochodu jest układem odpowiedzialnym za szereg funkcji 
- Jakie są różnice między przednim a tylnym zawieszeniem?
- Zawieszenia niezależne
- Kolumna McPhersona
- Zawieszenie wielowahaczowe
- Zawieszenie tylne
- Stabilizator samochodowy
Jakie są różnice między przednim a tylnym zawieszeniem?
Na przedniej osi w samochodach osobowych najczęściej wykorzystuje się zawieszenie niezależne, a na tylnej niezależne lub na belce skrętnej. Zróżnicowanie budowy przedniego i tylnego zawieszenia spowodowane było występowaniem dodatkowej funkcji w postaci skręcania. Aby to umożliwić wykorzystano układ zwrotniczy. Jego zabudowanie umożliwiło ruch kół przednich wokół osi bliskiej do pionowej. O ile w przypadku zawieszenia tylnego mamy „wybór”, o tyle jeśli mowa o zawieszeniu przednim, obecnie stosowane jest jedynie zawieszenie niezależne, jak wcześniej wspomniano. Do najczęściej spotykanych rozwiązań należą układy złożone z dwóch wahaczy poprzecznych, oparte na kolumnie McPhersona oraz układy wielowahaczowe.
Zawieszenia niezależne
Wśród obecnie stosowanych zawieszeń, najstarszym, a jednocześnie wciąż pozostającym w użytku jest układ oparty o dwa wahacze poprzeczne. Pełnią one funkcję nośną, dopełniając pracę zamontowanego w pobliżu amortyzatora. Rolę elementów sprężystych najczęściej pełnią sprężyny śrubowe, a w przypadku starszych modeli pojazdów oraz samochodów dostawczych można się jeszcze spotkać z resorami poprzecznymi, czy wzdłużnymi drążkami skrętnymi. Takie rozwiązanie cieszy się co raz mniejszą popularnością, choć zdarzają się producenci, którzy nadal je stosują nawet w nowych modelach aut.
Kolumna McPhersona
Znając już modele zawieszenia powoli wypierane z użycia, pora przejść do rozwiązania, które w tej chwili wiedzie prym na rynku, tj. wykorzystującego tzw. Kolumnę McPhersona. Rozwiązanie to jest obecnie jedynym typem zawieszenia stosowanym w niższych klasach pojazdów oraz jednym z częściej spotykanych w większości obecnie produkowanych pojazdów. Główną przyczyną takiego rozwoju sytuacji jest zdecydowanie uniwersalność tego układu, który pozwolił na połączenie w jednym zespole funkcji elementu amortyzacyjnego, nośnego i zwrotniczego.
W tym miejscu warto również wspomnieć o zaoszczędzonym miejscu, istotnemu szczególnie podczas pionowego ustawienia zespołu napędowego. Jeśli chodzi o konstrukcję, wykorzystano w niej amortyzator z założoną na niego sprężyną śrubową. Skręty kół są możliwe, ponieważ łożysko amortyzatora daje możliwość obrotu kolumny wokół własnej osi. Kolumna łączy się na sztywno ze zwrotnicą, a ta przy pomocy przegubu kulistego z wahaczem. Możemy rozróżnić kilka rodzajów wahaczy, odpowiednich do pracy z kolumnami. Do najczęściej występujących zaliczamy wahacz typu „A”, współpracujący ze stabilizatorem.
Mniej popularne, choć nie mniej często spotykane jest rozwiązanie w formie pojedynczego wahacza poprzecznego, pracującego z drążkiem reakcyjnym. Jego funkcję może pełnić stabilizator samochodowy. Prosta budowa oraz związana z nią niska awaryjność, jak również stosunkowo niewielka masa oraz koszty produkcji są niewątpliwie największymi zaletami układu. Oczywiście nie zabrakło też wad, do których zaliczamy ograniczony skok, brak prostopadłości koła w całym zakresie pracy oraz trudność w wykorzystaniu szerokich kół.
Zawieszenie wielowahaczowe
Wyżej wymienionych wad udało się wyzbyć w zawieszeniu wielowahaczowym. W pewnym sensie można je uznać za najlepsze obecnie stosowane rozwiązanie na przedniej osi. Główną różnicą jeśli chodzi o poprzednio opisywany typ zawieszenia jest rozdzielenie funkcji nośnej i resorującej. Funkcję nośną pełni układ wahaczy, a resorującej – sprężyna śrubowa oraz amortyzator.
Wspomniane zalety, zadecydowały o co raz częstszym wykorzystywaniu tego zawieszenia nie tylko na przedniej, ale i tylnej osi. Ma to miejsce szczególnie w pojazdach wyższej klasy i o sporej masie własnej, zdolnych osiągać duże prędkości. O tym, że tego typu zawieszenie stosuje się głownie w droższych pojazdach, zadecydował fakt o wyższej cenie tego podzespołu. Koszty produkcji są większe, ponieważ wymagają wytworzenia większej ilości elementów oraz wykorzystuję do tego lepszych materiałów.
Zawieszenie tylne
O wiele większe pole manewru daje wybór zawieszenia tylnego. Tutaj mamy 3 możliwości, tj. zawieszenie zależne, niezależne oraz wykorzystujące belkę skrętną. Podobnie jak w przypadku osi tylnej, tak i tu zawieszenie zależne jest obecnie wykorzystywane jedynie w samochodach terenowych.
W przypadku tylnego zawieszenia na długie lata standardem stała się tylna belka skrętna. Nazywana jest często zawieszeniem półzależnym, z racji tego że daje możliwość ruchu kół względem siebie. Prosta budowa przekłada się na niewielkie koszty produkcji oraz późniejszego serwisowania. Podobnie jak w przypadku kolumny McPhersona, rolę elementu resorującego pełni tu amortyzator z nałożoną na niego sprężyną śrubową. Jedynym obok amortyzatorów i sprężyn miejscem w którym występują elementy podatne na zużycie eksploatacyjne jest mocowanie belki do nadwozia. W tym celu wykorzystuje się tuleje metalowo – gumowe z racji ich wysokiej trwałości.
Ostatnim typem jest zawieszenie niezależne. Wykorzystuje się tu wahacze skośne lub zespoloną belkę, której elementem sprężystym są drążki skrętne. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia dominują rozwiązania wielowahaczowe, za czym przemawia ich prowadzenie oraz wysoki komfort jazdy.
Stabilizator samochodowy
Warto poświęcić też nieco uwagi takiemu pojęciu, jak stabilizator samochodowy, ponieważ jest jednym z ważniejszych elementów składowych zawieszenia. Jego zadaniem jest ograniczanie przechyłów bocznych nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Posiada on postać wygiętego, metalowego pręta. Jego końce połączone są z wahaczami lub kolumnami resorującymi, a środek łączy się z nadwoziem pojazdu.
Ilość rozwiązań, znajdujących zastosowanie w różnego typu zawieszeniach jest olbrzymia. Każdy, kto miał możliwość porównania jazdy pojazdami, które wprowadzono do produkcji w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, mógł się przekonać o olbrzymiej przepaści technologicznej między kolejnymi modelami. Odpowiednia budowa zawieszenia i wysokiej jakości komponenty zapewniają zarówno bezpieczeństwo, jak i podwyższony komfort jazdy.