Search
Close this search box.

Tylna belka – regeneracja czy wymiana?

Strona główna » Aktualności » Tylna belka – regeneracja czy wymiana?

Tylna belka skrętna jest to rodzaj zawieszenia tylnego, utożsamianego z pojazdamip206belka francuskiego pochodzenia. Prosta konstrukcja, niewielkie koszty produkcji i naprawy a także stosunkowa wytrzymałość oraz komfort prowadzenia, zadecydowały o popularności tego rozwiązania. Niestety polskie warunki drogowe różnią się od tych, które występują w kraju producenta, co wpływa na zwiększoną awaryjność tego elementu.

Jak rozpoznać awarię tylnej belki?

W zależności od sytuacji w jakiej doszło do uszkodzenia tylnej belki, objawy mogą się różnić. Dla przykładu jeżeli belka uległa uszkodzeniu w wyniku kolizji, objawy będą inne niż w przypadku jej zużycia eksploatacyjnego. Odwołując się do podobieństw, elementem wspólnym dla większości awarii będą pojawiające się dźwięki, towarzyszące podczas jazdy, a zwłaszcza podczas pokonywania nierówności. Metaliczne, brzęczące odgłosy, stuki, trzeszczenie – to typowy objaw niesprawnego zawieszenia. Innym równie często spotykanym są zmiany w geometrii kół, przejawiające się ich pochyleniem górnej bądź dolnej krawędzi ku wnętrzu pojazdu. Towarzyszy temu zwiększone zużycie bieżnika opon, a dalej podwyższone spalanie paliwa. W skrajnych przypadkach może też dojść do osiadania tyłu auta, a nawet jego pełnego unieruchomienia.

Czym grozi jazda z uszkodzoną tylną belką?

Już pierwsze symptomy sugerujące o uszkodzeniu tylnej osi, powinny być dla nas powodem do działania. Dalsza eksploatacja samochodu z niesprawnym zawieszeniem wiąże się z obniżeniem jakości prowadzenia samochodu, a to podnosi szansę spowodowania wypadku na drodze. Dodatkowo próba takiej oszczędności w większości przypadków kończy się poważniejszymi uszkodzeniami i wyższą kwotą końcową za naprawę.

Co zrobić aby nie dopuścić do takiej sytuacji? Najlepiej jest poszukać serwisu specjalnością jest regeneracja tylnej belki. Da nam to pewność, że wszystko zostanie wykonane jak powinno. Pozostaje jedynie pytanie, czy jest to droga usługa?

Ile kosztuje regeneracja tylnej belki?

Koszt wymiany tylnej belki zależy od posiadanego modelu pojazdu oraz ogólnego stanu zawieszenia, dlatego nie można podać jednej ceny. Zazwyczaj konieczna jest wymiana kompletu łożysk wraz z uszczelniaczami oraz pojedynczego, dwóch czopów. Oczywiście trzeba się liczyć z tym, że im więcej będzie elementów do wymiany, tym cena będzie wyższa, dlatego tak ważne jest aby nie zwlekać z naprawą.  Wbrew pozorom cena takiej naprawy nie jest wysoka, a koszt kompletnej, zregenerowanej belki to kwota kilkuset złotych.

Na czym polega regeneracja tylnej belki?

Elementem wspólnym dla każdej regenerowanej belki, niezależnie od stanu oraz rodzaju jej uszkodzenia, jest wymiana łożysk igiełkowych oraz tulei metalowo-gumowych. Po demontażu zawieszenia, pierwszym etapem jest zawsze badanie diagnostyczne, które pozwala ocenić które elementy belki nadają się do naprawy, a które do wymiany na nowe. Następnie belka jest rozbierana na elementy, piaskowana, pokrywana farbą antykorozyjną, a zużyte części wymieniane. Każda wymiana tylnej belki kończy się jej przetestowaniem oraz sprawdzeniem geometrii kół.

Poprawnie przeprowadzona naprawa daje pewność, że zregenerowany element będzie zachowywał się jak nowy, czego dowodem są nasze produkty. Udzielamy na nie najdłuższej gwarancji w kraju, tj. aż 3 lata bez limitu kilometrów.

4/5 - (4 votes)