Silniki benzynowe – rewolucja na skalę światową

Kiedy w 1876 niemiecki wynalazca Nikolaus Otto skonstruował pierwszy silnik benzynowy o zapłonie iskrowym nikt nie podejrzewał, iż w przyszłości będzie on obecny na niemalże większości ulic na świecie. Silniki spalinowe zrewolucjonizowały przemysł motoryzacyjny, umożliwiając powstanie samochodów znanych nam obecnie.
Zasada działania silnika benzynowego jest bardzo prosta. Opiera się ona na wybuchach w cylindrach silnika. Uwalniana w ten sposób energia umożliwia poruszanie się tłoków a w efekcie napędzanie pojazdu. Wybuchy powstają dzięki sprężaniu paliwa oraz powietrza. Przesuwający się w górę cylindra tłok kompresuje mieszankę, wówczas świeca zapłonowa wytwarza iskrę i dochodzi do wybuchu.
Nowoczesne jednostki benzynowe w porównaniu do starszych jednostek posiadają dwie istotne zmiany: bezpośredni wtrysk paliwa oraz znacznie mniejszą pojemność.
Bezpośredni wtrysk paliwa bardzo precyzyjnie i wydajnie dostarcza paliwo do komory spalania. Pozwala to zaoszczędzić do 20% paliwa w stosunku do starszych jednostek, w których mieszanie paliwa z powietrzem następowało w kolektorze ssącym. Zwiększa się równocześnie moc jednostki.
Przez dłuższy czas silniki benzynowe dominowały w rynku motoryzacyjnym. Lecz w 1892 roku Rudolf Diesel zaprezentował model silnika wysokoprężnego…

Silnik Diesla

Silnik diesla różni się od benzynowego głównie rodzajem paliwa. Rudolf Diesel wpadł na pomysł wykorzystania oleju napędowego zamiast benzyny.
Początkowo jednostki diesla służyły do napędzania statków, elektrowni, maszyn stosowanych w przemyśle oraz pojazdów rolniczych takich jak ciągniki.
Silniki Diesla ze względu na mniejsze spalanie paliwa oraz wysoką niezawodność idealnie nadają się do pracy na dłuższych dystansach. Dodatkowym atutem jest odporność na trudne warunki atmosferyczne w których może pracować jednostka Diesla.
Podstawową różnicą pomiędzy oba silnikami jest rodzaj paliwa, którymi są napędzane oraz konstrukcją. W silnikach diesla mieszanka oleju napędowego i powietrza ulega zapłonowi dzięki sile energii powstającej przy ruchu tłoków. Stąd wzięła się nazwa silnika wysokoprężnego lub silnika z zapłonem samoczynnym.
Nowoczesne jednostki Diesla są wyposażone niemalże zawsze w turbosprężarkę. Pozwala ona na dodatkowe sprężanie powietrza w cylindrach silnika co znacznie zwiększa wybuch mieszanki a w konsekwencji podnosi moc silnika. Zastosowanie turbosprężarki umożliwiło silnikom Diesla osiągnięcie mocy porównywalnej do tej z silników benzynowych, przewyższając przy tym moment obrotowy. Im wyższy moment obrotowy tym lepsze przyspieszenie pojazdu. Ponadto redukcji uległo zużycie paliwa nawet do 30% w porównaniu do jednostek benzynowych.
Główne wady silników diesla udało się wyeliminować stosując podzespoły takie jak wspomniana wcześniej turbosprężarka. Niestety nie należy ona do najtańszych i najtrwalszych podzespołów przez co ceny samochodów z silnikiem diesla są wyższe niż ceny aut wyposażonych w jednostki benzynowe.

Filtr DPF i Koło Dwumasowe

Największą wadą Diesla są nietrwałe podzespoły takie jak koło dwumasowe czy filtr cząstek stałych. Coraz większy moment obrotowy przy niskich obrotach silnika spowodował konieczność zastosowania koła dwumasowego. Przy niewłaściwej eksploatacji koło może ulec uszkodzeniu. Przy zakupie nowego koła dwumasowego zalecana jest również wymiana sprzęgła, które współpracuje bezpośrednio z kołem.
Ze względu na zwiększające się normy emisji spalin, w silnikach Diesla konieczne było zastosowanie filtrów cząstek stałych DPF. Filtr ten sprawdza się w przypadku długich i szybkich tras. Tymczasem osoby poruszające się głównie na krótkich dystansach w mieście muszą się liczyć z problemami związanymi z zapychaniem filtra.