Jakie samochody mają tylną belkę skrętną?

Tylna belka – rozwiązanie stosowane głównie we francuskich samochodach marek Peugeot, Citroen oraz Renault.Wiele osób nadal uważa ją za największą bolączkę wielu modeli. Dziś przedstawimy wszystkie modele w których występuje ten typ tylnego zawieszenia.

Modele samochodów z tylną belką

Modele samochodów z tylną belką

Czym jest tylna belka skrętna?

Tylna belka skrętna, jest typem tylnego zawieszenia, które znalazło zastosowanie w starszych modelach francuskich producentów samochodowych Peugeota, Citroena oraz Renault. Głównym elementem tego typu zawieszenia jest sztywna belka łącząca oba koła. Konstrukcja belki skrętnej jest prosta oraz kompaktowa dzięki czemu idealnie nadaje się do samochodów z małą pojemnością bagażnika.

Zasady działania tylnej belki skrętnej

Do wnętrza rury, nazywanej poprzecznicą przy pomocy specjalistycznych pras, wmontowane są czopy z elementami mocującymi. Bardzo ważną rolę pełnią wahacze, które są zamontowane razem z czopami do łożysk igiełkowych. Oba wahacze połączone są ze sobą przy pomocy specjalnych drążków skrętnych. Drążki są metalowym i prętami, działają jak sprężyny w klasycznym zawieszeniu. W zależności od modelu, stosujemy dwa lub cztery drążki skrętne.

Innym elementem, który stabilizuje przechyły nadwozia podczas skręcania, jest drążek stabilizujący. Niweluje on również kołysanie pojazdu podczas jazdy po nierównej drodze., a także tłumi drgania samochodu podczas jazdy.

Które auta posiadają tylną belkę?

Tylną belkę skrętną stosowano głównie w samochodach francuskich marek.
Przykładowe modele Peugeota w których występuje tylna belka, to Peugeot 106, Peugeot 206, Peugeot 306, Peugeot 309, Peugeot 405 oraz Peugeot Partner. Citroen natomiast stosował tylną belkę w modelach takich jak: Citroen AX, Citroen Berlingo, Citroen Saxo, Citroen Xsara, Citroen Xsara Picasso, Citroen ZX. Ostatni z francuskich producentów, który stosował tylną belkę to Renault. Znajdziemy ją w modelach: Renault 19, Clio, Kangoo, Laguna, Megane oraz Scenic. Tylna belka kojarzy się  głównie z francuskimi autami. Ciekawostką są dwa samochody Ford Courier oraz Nissan Kubistar, w których również zastosowano tylną belkę skrętną.

Jakie są objawy uszkodzonej tylnej belki?

W wielu przypadkach ignorujemy początkowe objawy uszkodzenia tylnej belki. Dźwięki które wydobywają się z okolic tylnego zawieszenia mogą sugerują o postępującej wewnątrz belki korozji. Kierowcy ignorują te objawy, zakładając iż wynikają one z wyeksploatowania pojazdu.

Powodem wszystkich dźwięków jest systematyczne uszkadzanie się elementów belki. Jeśl;i zlekceważymy objawy, prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia tylnej belki. Wszelkie uszkodzenia spowodowane są postępującą korozją wynikającą z nieodpowiedniego uszczelnienia elementów. Wystarczy że słabe elementy uszczelniające belki ulegną zniszczeniu w wyniku długiej eksploatacji lub niekorzystnych warunków atmosferycznych.  Do wnętrza rury przedostaje się woda, która sieje ogromne spustoszenie.

W późniejszym etapie pojawiają się znacznie gorsze objawy, przykładem może być zaburzona geometria tylnych kół, których górna lub dolna część skierowana jest do wnętrza nadkola. W przypadku poważniejszego uszkodzenia występują objawy związane z prowadzeniem się samochodu, na przykład nieoczekiwana zmiana toru jazdy.

Aby  uszkodzenia tylnej belki się nie pogłębiły, należy w odpowiednim czasie zareagować na objawy oraz wykonać niezbędną naprawę tylnej belki skrętnej.

Tylna belka – regeneracja, naprawa, wymiana

Uszkodzona tylna belka musi zostać zregenerowana. Sama regeneracja polega na wymianie uszkodzonych podzespołów na nowe oraz jeśli to możliwe naprawieniu podzespołów nadających się do naprawy. Diagnostyka tylnej belki jest pierwszym etapem procesu regeneracji, w którym belka zostaje poddana oględzinom wizualnym. Diagnosta ocenia uszkodzenia elementów tylnej osi. Po  diagnozie belkę demontujemy z pojazdu klienta, a następnie poszczególne elementy belki poddajemy regeneracji lub wymianie. Złożoną belkę poddajemy ponownej diagnostyce pod kątem geometrii, a następnie składamy. Po regeneracji klient może cieszyć bezawaryjnością i komfortem.

Rate this post