W latach 90 pojazdy z segmentu A oraz B zaczęły zyskiwać na popularności. Jednym z zaprezentowanych małych hatchbacków był Peugeot 106. Pojazd firmy Peugeot jest idealnym rozwiązaniem dla osób ceniących sobie niską awaryjność oraz ekonomię.
Peugeot 106 zwinny i ekonomiczny hatchback
Mimo niewielkich rozmiarów oraz małych jednostek napędowych, samochód jest dynamiczny i idealnie trzyma się drogi. Model został zaprezentowany w 1991 roku, jako alternatywa dla Peugeota 104. Niewątpliwymi zaletami samochodu były niskie koszty zakupu i utrzymania oraz niewielkie rozmiary, które ułatwiły poruszanie się po mieście.
Do największych wad 106 można zaliczyć kiepskie materiały wykończenia wnętrza, ubogą konsolę oraz gammę wyposażenia. Większa część egzemplarzy z początków produkcji nie posiadała wspomagania kierownicy co skutkowało utrudnionym kierowaniem pojazdu w ciasnych zakrętach. Innym mankamentem była ograniczona przestrzeń bagażnika, wynikająca z dzielonej tylnej kanapy.
W 1996 roku samochód przeszedł gruntowny lifting. Prócz zmian wizualnych, zmianie uległy również materiały wykończenia oraz wyposażenie pojazdu. Rozszerzono gammę wyposażenia o wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne, klimatyzację czy system ABS.
Paleta silników w Peugeocie 106 była bardzo rozległa, z większą ilością silników benzynowych. Niewielka moc w połączeniu z małą pojemnością powodowały, iż spalanie pojazdu oscylowało w okolicach 5-6 litrów. W późniejszym etapie wprowadzono bardziej dynamiczne jednostki generujące moc powyżej 100KM.
Zawieszenie nie na polskie drogi
Peugeot 106 posiada tylną belkę, która sprawuje się idealnie na dobrych drogach. Szosy w Polsce nie należą do najbardziej zadbanych. Tylna oś Peugeota 106 pod wpływem wstrząsów ulega uszkodzeniom. Pierwszym elementem tylnej belki który ulega uszkodzeniu, to łożyska igiełkowe. Uszczelnienia łożyska ulegają przemieszczeniu w wyniku czego do wnętrza belki dostaje się wilgoć. Powoduje ona rozległe zjawisko korozji a w konsekwencji uszkadzanie się elementów belki.
Objawy uszkodzenia belki w Peugeocie 106
Wszelkie niepokojące dźwięki dobiegające z tylnej części pojazdu to pierwszy objaw mogący sugerować, iż nasza belka uległa uszkodzeniu. Wynikają one z ocierania się łożysk o wnętrze gniazda a w efekcie ich ścieranie.
Kolejnym etapem są widoczne zaburzenia geometrii górnej części opon tylnych zarówno do wnętrza nadkola jak i do zewnątrz nadkola. Spowodowane są powstającymi na wskutek ocierania łożysk luzami. Innym widocznym gołym okiem objawem jest obniżenie wysokości samochodu. Przy uszkodzeniu drążka tylnej belki tylna część samochodu osiada blisko ziemi.
Ostatnim etapem jest całkowite uszkodzenie tylnej belki. Może spowodować ono unieruchomienie pojazdu a nawet wypadek drogowy.
Dlatego należy zawsze pamiętać aby wykonywać regularny serwis tylnej belki w Peugeot 106.