Za jazdę na oponach letnich w Polsce, nie grożą nam żadne wymiana opon na zimowekonsekwencje. Są też kraje, w których regularna wymiana opon, dwa razy do roku, jest obowiązkowa. Możliwość korzystania z jednego zestawu opon może wydawać się kusząca, ale czy to na pewno dobre rozwiązanie?

 

 

Jakie są odpowiednie warunki pogodowe do jazdy oponami letnimi?

Okres wymiany opon na zimowe w Polsce przypada między październikiem, a kwietniem, gdy temperatura spadnie stale poniżej + 7 ° C. Z decyzją o zmianie opon, zwlekamy często tak długo, jak tylko się da, ale wystarczy nawet krótkotrwały atak zimy, aby przyspieszyć podjęcie takiej decyzji.
Opony letnie gwarantują maksymalne bezpieczeństwo przy temperaturach powyżej + 7 ° C. Ich konstrukcja i użyte materiały zapewniają wysoką przyczepność oraz zwiększoną wytrzymałość na rozgrzanym asfalcie. Ich używanie pozwala na oszczędności paliwa oraz poprawia komfort prowadzenia pojazdu.

 

Wady używania opon zimowych w lecie

Gdy jest ciepło, opony letnie osiągają zdecydowanie lepsze wyniki od opon zimowych. Wraz z obniżaniem się temperatury, sytuacja diametralnie się odwraca. Czasami opony letnie wystarczają, ale w zdecydowanej ilości przypadków mogą powodować zagrożenie na drodze. Różnica w konstrukcji oraz użytych materiałach mają ogromny wpływ na właściwości opony. Opony letnie zimą, posiadają tendencję do twardnienia, przez co ich profil nie dostosowuje się do nawierzchni, jak ma to miejsce w przypadku opon zimowych. Opony zimowe różnią się bieżnikiem, którego powierzchnia jest poprzedzielana większą ilością rowków, co zwiększa przyczepność na śniegu.

 

Obniżona przyczepność

Wymienione cechy opon zimowych, zapewniają im w odpowiednich warunkach zdecydowanie lepszą przyczepność, niż ich letnie odpowiedniki. Nie ma konieczności posiadanie specjalistycznej wiedzy na temat ogumienia, aby móc odnotować różnice w zachowaniu się auta w. Na dobrą sprawę, wystarczy po nagłym nadejściu zimy, przyjrzeć się jak pojazdy ślizgają się podczas ruszania, hamowania, czy wyjazdu z miejsca parkingowego, nie mówiąc już o podjazdach pod oblodzone wzniesienia, które w określonych warunkach mogą być wręcz niewykonalne. Choć długość drogi hamowania zależy od wielu czynników, badania i testy wykazują, że droga zatrzymywania przy letnich oponach wydłużona jest nawet o kilkadziesiąt procent, co daje kilka, czy nawet kilkanaście dodatkowo pokonanych metrów. To wystarczy, by doszło do tragedii.

 

Jak jeździć na letnich oponach zimą?

Co zrobić, gdy jednak przyjdzie nam wyruszyć w trasę zimą na letnim ogumieniu? W tym miejscu najważniejsza okaże się odpowiednia technika jazdy. Zwiększona czujność powinna iść w parze z przewidywaniem wystąpienia możliwych sytuacji na drodze. Tu pomocne okaże się min. zwiększenie odległości od poprzedzającego samochodu, wytracanie prędkości przy zakrętach, czy rozpędzanie się a następnie jazda z jednostajną prędkością, podczas podjazdu pod wzniesienia. Posiadanie napędu na cztery koła, polepszy trakcję i ułatwi wystartować. Przyczepność jednak, wciąż może być kiepska, a droga hamowania wydłużona.

 

Jazda na oponach letnich zimą  jest nieekonomiczna. Obniżenie przyczepności auta nie tylko zwiększa szansę uszkodzenia pojazdu, ale podnosi zużycia paliwa. Opony całoroczne również nie są idealnym rozwiązaniem. Latem będą się szybciej zużywać, a zimą ich przyczepność będzie niższa niż przy zimówkach. Opony całoroczne są użyteczne, jeśli nie jeździsz dużo, w przeciwnym wypadku konieczne będzie nabycie dwóch kompletów.

5 (100%) 1 vote