- Objawy uszkodzenia tylnej belki
- Amortyzatory
- Zdemontowanie belki pomocne w diagnozie
- Niższa prędkość ujawnia mankamenty belki
Objawy uszkodzenia tylnej belki
Przedstawiając podstawowy zarys ewentualnych uszkodzeń tylnej belki, należy zwrócić uwagę na pewne grupy pojazdów, dla których budowa i zasady działania są podobne. Pojazdy takie jak Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Peugeot 206, Citroen Xsara Picasso, Peugeot 106, Citroen Saxo są wyposażone w belkę skrętną o podobnej budowie i zasadzie działania. Objawami usterek występujących w tych modelach aut najczęściej są obniżenie wysokości zawieszenia tylnego, skrzypienie oraz metaliczne „stukanie” tylnej osi, pochylenie i zmiana geometrii koła tylnej belki. W skrajnych przypadkach jest to nawet „tarcie” opony o wewnętrzną stronę wnęki nadkola z tyłu pojazdu. Uszkodzenie uszczelniacza łożysk belki, jest często przyczyną nadmiernego zużycia łożysk jak i czopów belki. Eksploatacja pojazdu z zauważalnymi objawami uszkodzenia belki powoduje dodatkowo uszkodzenie wahacza belki. Czopy belki pracujące w wahaczu pozbawionym łożysk, lub z uszkodzonymi łożyskami prowadzą do uszkodzenia wahacza, co skutkuje koniecznością regeneracji również wahacza belki.
Amortyzatory
Istotnym elementem zawieszenia tylnej osi są sprawne amortyzatory. W modelach samochodów takich jak Renault Megane, Laguna, Scenic, Kangoo objawami usterek tylnej belki mogą być: zdecydowane obniżenie wysokości zawieszenia tylnego, brak amortyzacji, odgłos „skrzypienia” i pogorszenie parametrów sterowności auta. Tuleje metalowo-gumowe oraz system drążków skrętnych to podstawa działania belki trapezowej. Kilkunastoletnia bezawaryjna eksploatacja pojazdów wyposażonych w ten system tylnego zawieszenia świadczy o trwałości tego rozwiązania technicznego. Występujące najczęściej niedomagania to: zerwanie tulei metalowo-gumowych, pęknięcie drążka skrętnego. Uszkodzenia te są spowodowane najczęściej „zmęczeniem” materiału, trudnymi warunkami eksploatacji, brakiem sprawnych amortyzatorów.
Budowa i zasada działania belki skrętnej w modelach Peugeot 306, Citroen Xsara, jest taka sama, więc mogą w nich wystąpić podobne objawy usterek: zmiana geometrii kół tylnej osi (pochylenie w negatywie), stuki oraz pogorszenie sterowności auta.
Zdemontowanie belki pomocne w diagnozie
Zdiagnozowanie i określenie wszystkich uszkodzeń tylnej belki jest najczęściej do określenia dopiero po zdemontowaniu belki. Występujące usterki i uszkodzenia są często niewidoczne przed demontażem. Często nawet stacje kontroli pojazdów czy stacje diagnostyczne określają tylko niesprawność tylnej belki, bez szczegółowej diagnozy. Uszkodzenia elementów tylnej belki np. uszczelniaczy powoduje wcześniejsze zużycie łożysk belki (można zauważyć często rdzawą „ścieżkę” na styku wahacz – jarzmo belki). Każdy model i typ tylnej belki wymaga wnikliwej oceny stanu zużycia możliwej dopiero po demontażu.
Niższa prędkość ujawnia mankamenty belki
Nieraz zdarza się, że np. objaw odgłosów piszczenia pojawia się tylko przy niskich prędkościach ok 20km/h, a przy wyższych już tego nie ma. Taki objaw może oznaczać zardzewiałe łożyska tylnej belki. Dlatego też, nie w każdym przypadku zaleca się wymianę wszystkich elementów osi skrętnej. Jeżeli występuje objaw pochylenia kół, który będzie na pewno się tylko pogłębiał, to auto stanie się bardzo niestabilne, co może doprowadzić do wypadku. Ta sama usterka prowadzi również do szybszego zużycia opon, co z kolei generuje niepotrzebne wydatki. Innym objawem może być odgłos stukania tak jakbyśmy mieli w bagażniku pełno szklanych butelek. Czasem wystarczy usłyszeć jeden trzask w tylnej części pojazdu i to może oznaczać już o konieczności regeneracji tylnej belki.
Jeżeli nie jesteście pewni, czy wasza tylna belka w autach francuskich wymaga regeneracji zapraszamy na bezpłatny przegląd do naszego punktu. Nasze oddziały są dostępne dla Was w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Poznań, Świdnica/Wrocław (50km na południe od Wrocławia).