Rodzinny samochód, za niewielkie pieniądze, o prostej konstrukcji i niskich kosztach eksploatacyjnych – tak w skrócie można opisać kombivana, którego pierwsze modele zadebiutowały w 1996 roku. Wraz z bliźniaczym Citroenem Berlingo, stał się jednym z ciekawszych modeli, pełniącym jednocześnie rolę pojazdu użytkowego, jak i osobowego. Ta wszechstronność przełożyła się na wysoką popularność modelu, za sprawą której jego druga generacja produkowana jest do dnia dzisiejszego. Jak każde auto oprócz zalet, posiada również wady – nie wyprodukowano jeszcze bezawaryjnego samochodu. W tym miejscu pozostaje pytanie – czy warto?
- Zalety i wady kombivana
- Które elementy psują się najczęściej?
- Regeneracja tylnej belki skrętnej
- Czy warto go kupić?
Zalety i wady kombivana
Na użytkowanie samochodu, zdecydowany wpływ wywiera zastosowana w nim konstrukcja. Zaprojektowanie samochodu jako pojazd dostawczy, wiąże się z rezygnacją z dodatkowych udogodnień dla pasażerów. Tego typu pojazdy nastawione są na prostotę, przy jednoczesnym nastawieniu na niskie koszty eksploatacji. Dodatkowo cena samego pojazdu również zachęca, oferując poziom niższy od tradycyjnego kompaktu. Kolejną zaletą jest możliwość usunięcia foteli, a nie jedynie ich złożenia, co umożliwia przekształcenie auta z rodzinnego w dostawcze w ciągu zaledwie kilku minut.
Do najważniejszych wad modelu należą gorsze prowadzenie, słabe wyciszenie oraz kiepska jakość wykonania i użytych materiałów. Wyposażenie również jest zazwyczaj bardzo skromne, a fotele nie zapewniają odpowiedniego poziomu komfortu. Zakres regulacji wysokości kierownicy jest niewielki, nadwozie nie jest nazbyt aerodynamiczne, co min. wpływa na stosunkowo kiepskie osiągi silnika.
Które elementy psują się najczęściej?
Niejednokrotnie już podczas oględzin samochodu zdarzają się problemy z pracą skrzyni biegów. Nieprecyzyjna zmiana przełożeń przy tym modelu nie wynika z nadmiernego zużycia, czy awarii, ale jest normalnym stanem rzeczy. Stosunkowo szybko dochodzi do zużycia się łożysk przekładni, a koszt ich wymiany oscyluje w okolicach tysiąca złotych.
Za trwałość nie można również pochwalić zawieszenia pojazdu. Na przodzie zamontowano kolumny McPhersona z pojedynczym wahaczem, który przeciętnie wytrzymuje do 30 tys. Km. Niewiele wytrzymują też łączniki stabilizatora, tuleje, czy sworznie, które w tym wypadku wymienia się oddzielnie.
Na tyle zastosowana belkę skrętną, a w miejsce drążków skrętnych, wykorzystano sprężyny śrubowe. Przy takiej konstrukcji, zazwyczaj to amortyzatory w pierwszej kolejności domagają się wymiany, nie wytrzymując więcej niż 100 tysięcy kilometrów. Trzeba mieć na uwadze, że jeśli z naszym autem zacznie dziać się coś niepokojącego, może to oznaczać konieczność wymiany zawieszenia. Objawami, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, są utrata stabilności, nierównomierne zużycie opon na bieżnikach oraz hałasy dobiegające z tylnej części samochodu. W takiej sytuacji regeneracja tylnej belki do Peugeot Partner będzie najlepszym rozwiązaniem, gdyż pozwoli nam to zaoszczędzić na kupnie nowego podzespołu zawieszenia.
Tak naprawdę naprawy nie powinny być drogie, a najdroższa może okazać się awaria układu kierowniczego, do której znów aż tak często nie dochodzi,
Choć ogólne wykonanie pojazdu stoi na przeciętnym poziomie, to pod względem odporności na korozję nadwozia, model ten prezentuje się zdecydowania lepiej. Drobne problemy mogą wystąpić z mechanizmem odsuwania drzwi oraz plastikowymi elementami kabiny, które z czasem mogą zacząć trzeszczeć.
Regeneracja tylnej belki skrętnej
Naprawa tylnej belki w dużym uproszczeniu sprowadza się do wymiany uszkodzonych elementów, takich jak czopy, łożyska, uszczelniacze, czy tuleje metalowo-gumowe. W przypadku Peugeota Partnera, ze względu na specyficzny układ tylnej belki, naprawa przebiega nieco inaczej, niż w przypadku innych pojazdów z tym rodzajem zawieszenia na pokładzie. Proces rozpoczynamy od podniesienia auta, odkręcenia kół i demontażu belki. W następnym kroku, przy użyciu ściągaczy hydraulicznych, wymontowuje się wahacze, a w podstawie wymienia się czopy. Naprawione wahacze oraz podstawę belki pokrywa się warstwą farby antykorozyjnej. Wymiana łożysk i montaż drążków są już ostatnim elementem procesu przed ponownym złożeniem belki. Zamontowaną oś, sprawdza się pod kątem geometrii.
Czy warto go kupić?
Stosunek ceny do funkcjonalności oraz wszechstronność modelu, staje naprzeciw wątpliwej wygodzie i bezpieczeństwu poruszania się samochodem dostawczym na rodzinne wypady. O ile nie są to długie wyjazdy, to samochód ten wydaje się być idealnym wyborem do codziennej jazdy. Co ważne, zwłaszcza podczas poruszania się po mieście, zachowuje przy tym stosunkowo kompaktowe wymiary. Znając wady i zalety modelu, podjęcie decyzji nie powinno być już dla nikogo trudne