Nadszedł czas wymiany tylnej belki zawieszenia w twoim samochodzie. W tym tekście postaramy się podpowiedzieć jak dokonać prawidłowego wyboru tak, aby później nie żałować podjętej decyzji. Nie bierzemy pod uwagę konkretnego modelu, jak choćby Peugeot 206, czy Citroen Berlingo.
- Od czego powinniśmy zacząć podczas wyboru tylnej belki?
- Czy pojemność silnika ma jakikolwiek wpływ na wybór tylnej belki?
- Skąd mam wiedzieć jakiej belki mi potrzeba?
Od czego powinniśmy zacząć podczas wyboru tylnej belki?
W pierwszej kolejności powinniśmy zweryfikować, w jaki rodzaj hamulców tylnych wyposażone jest nasze auto – bębnowe lub tarczowe oraz czy w naszym pojeździe występuje ABS. Belka dla wersji bez ABS nie posiada przewierconych otworów, przewidzianych do umieszczenia czujnika ABSu. W przypadku zastosowania hamulców tarczowych różnicą w budowie belki będą krótsze czopy koła. Wpływ może mieć również rodzaj zastosowanego nadwozia i czy nasze auto jest w wersji hatchback, kombi, coupe, czy kabrioletem.
Czy pojemność silnika ma jakikolwiek wpływ na wybór tylnej belki?
Z pewnością nie jeden klient mógłby pomyśleć, że tylna belka jest zależna od pojemności silnika. To prawda, że jest kilka podzespołów, takich jak hamulce i amortyzatory, które mają wpływ na belkę. W przypadku silnika jednak znaczenie może mieć jedynie posiadanie wersji sportowej, takiej jak VTS S16 XS Rc. Belki do aut sportowych lub dwu drzwiowych posiadają inne ustawienia związane z wysokością pojazdu. W niektórych przypadkach wersje sportowe jak RC lub VTS mają zamontowane drążki skrętne o wyższej średnicy aby auto spełniało wymagania użytkownika przy typowo sportowej jeździe.
Skąd mam wiedzieć jakiej belki mi potrzeba?
Nie jedna osoba mogła znaleźć się w takiej sytuacji, a konieczność zaglądania pod auto i szukania szczegółów potrafi umiejętnie zniechęcić do dalszych działań. Oczywiście możemy udać się do warsztatu gdzie mechanik podpowie jak dokonać wyboru. Gdyby niestety nie było możliwości sprawdzenia tego w warsztacie podpowiemy jak w czterech prostych krokach zrobić to samemu. Pierwszym sposobem jest zaraz po ściągnięciu koła rozpoznanie posiadanych hamulców – tarczowych lub bębnowych. Następnie sprawdzamy czy auto jest wyposażone w ABS. Jeżeli tak, to bez trudu powinnyśmy dostrzec mały czujnik z tyłu hamulca. Informujemy sprzedawcę o wersji nadwozia samochodu i czy podstawa naszej belki kształtem przypomina rurę lub czy to profil w formie trapezowej.
Jeżeli posiadasz jakiekolwiek wątpliwości, odwiedź nasz serwis. Chetnie odpowiemy na wszelkie pytania.