Użytkownicy samochodów Citroen Berlingo często bagatelizują pierwsze objawy awarii tylnego zawieszenia, przez co wielokrotnie dochodzi do sytuacji, w których uszkodzenia stają się na tyle duże, że uniemożliwiają dalsze poruszanie się pojazdu, wskutek nadmiernego ocierania się o nadwozie nadkola opon.
Ponadto używanie samochodu jedynie jako dostawczego i traktowanie go jak ciężarówki negatywnie wpływa na pracę tylnej belki i relatywnie podnosi jej tempo zużywania się. Oznacza to, że naprawa jest konieczna o wiele częściej, niż przewiduje to producent.
- Czym jest tylna belka skrętna?
- Wady i zalety tylnej belki skrętnej
- Objawy uszkodzenia tylnej belki skrętnej
- Na czym polega regeneracja tylnej belki?
- Regularna konserwacja
Czym jest tylna belka skrętna?
Tylna belka skrętna jest pojęciem z branży motoryzacyjnej i dotyczy zawieszenia kół tylnych wspartych na sztywnej osi poprzecznej, połączonej z dwoma wahaczami. Układ współpracuje z amortyzatorami i ze sprężynami śrubowymi, odpowiadającymi za resorowanie. Sprężyny śrubowe mogą zastępować drążki skrętne zwiększając tym samym komfort jazdy, są jednak nietrwałym podzespołem, podatnym na uszkodzenia. Belka skrętna, jako konstrukcja, wykazuje znaczną podatność na skręcanie, co umożliwia spory zakres obrotu wahaczy względem siebie. Umocowana do nadwozia przy pomocy elastycznych przegubów, umożliwia ruchy pionowe wahaczy, a także pozwala przyjąć obciążenia ruchu bocznego.
Wady i zalety tylnej belki skrętnej
Z pewnością do zalet tego typu zawieszenia można zaliczyć jego konstrukcję. Pozwala ona na rozebranie całego układu na poszczególne elementy, które następnie w razie potrzeby można wymienić lub zregenerować. Kompaktowa budowa, zajmująca mniejszą ilość miejsca, umożliwia zabudowę głębokiego bagażnika. Drobna masa oraz niewielkie zmiany w geometrii kół w momencie pokonywania zakrętów, przekładają się na poprawę komfortu prowadzenia.
Da największych wad tylnej belki skrętnej można zaliczyć słabsze właściwości jezdne w stosunku do zawieszeń wielowahaczowych, obniżoną stabilność w związku ze wzajemnym oddziaływaniem kół oraz przenoszące się do nadwozia drgania, powstające w zawieszeniu. W samochodach z tylną belką zabrakło również możliwości regulacji geometrii zawieszenia.
Objawy uszkodzenia tylnej belki skrętnej
Jeżeli mówimy o objawach uszkodzonej tylnej belki, trzeba nadmienić, że wiele zależy od tego, w jaki doszło do jej uszkodzenia. Inne objawy będą wynikiem eksploatacyjnego zużycia łożysk, inne w wyniku skrzywienia po odbytej kolizji, a jeszcze inne przy pęknięciu czy to drążków skrętnych lub drążków skrętnych stabilizujących, czy nawet w wyniku nieprofesjonalnie wykonanych napraw.
Uszkodzenia eksploatacyjne, czyli np. zużycie się łożysk, często z początku przebiegają bezobjawowo. Co raz częstsze i głośniejsze trzaski, popiskiwania, czy brzęki dochodzące z tyłu samochodu, informują o zacieraniu się elementów metalowych. Powstające w następstwie luzy sprawiają, że koła pochylają się górą do środka, a geometria kół tylnych zostaje zatracona.
W przypadku kolizji, a zwłaszcza po uderzeniu bocznym, objawem uszkodzonej belki zazwyczaj jest pojawienie się zbyt dużej zbieżności lub rozbieżności kół tylnych. Może zdarzyć się pochylenie kół dołem do środka pojazdu. Innym objawem może być nierównomierne zużycie bieżnika, w przypadku obu lub jednego koła.
Objawem pęknięcia drążka skrętnego może być obniżenie się tyłu auta lub jednej z jego stron. Z kolei dzwonienie, czy brzęczenie może być oznaką pęknięcia drążka stabilizującego, w efekcie którego zazwyczaj dochodzi do ścięcia jego wieloklinu i gniazda, a w następstwie do uszkodzenia płetwy mocującej stabilizatora.
W wyniku nieprofesjonalnych napraw może powstać wiele różnych uszkodzeń, dających najróżniejsze objawy, a czasami ich brak, jednak każde z nich z czasem mogą doprowadzić do poważnych skutków.
Na czym polega regeneracja tylnej belki?
Jak nietrudno się domyślić – regeneracja belki citroen to nic innego jak wymiana części, które uległy uszkodzeniu. Najczęściej elementami wymagającymi naprawy są: czopy, łożyska, uszczelniacze oraz tuleje metalowo-gumowe. Każdą regenerację rozpoczyna się od demontażu belki oraz przeprowadzenia badania stanu technicznego poszczególnych elementów. Wyczyszczoną belkę rozbiera się na części, które następnie wymienia się lub naprawia jeżeli sytuacja tego wymaga. Zregenerowaną belkę składa się w całość a następnie montuje na powrót w samochodzie.
Regularna konserwacja
W momencie, gdy kierowca zaniedba profilaktycznej wymiany łożysk igiełkowych, uszkodzenia mogą się powiększać w tempie lawinowym. Widoczne objawy uszkodzeń w większości przypadków mogą świadczyć o tym, że uszkodzony został już sworzeń wahacza, a na kole występują luzy. Wiąże się to ze zdecydowanie większymi kosztami naprawy. Uszkodzeniom mogą również ulec sprężyny śrubowe, drążki, amortyzatory oraz elementy metalowo – gumowe.
Jako firma z wieloletnim doświadczeniem na rynku motoryzacyjnym, wyspecjalizowaliśmy się w naprawach tylnych belek samochodów francuskich. Zapewnienie bezpieczeństwa na drodze od zawsze było naszym priorytetem. Każda przeprowadzana naprawa tylnej belki citroen berlingo zakończona jest gruntownym sprawdzaniem jej pod każdym względem – by dać pewność najwyższej jakości naprawy. Nasze produkty mają trzyletnią gwarancję bez limitu kilometrów i atrakcyjne ceny.