Etapy naprawy tylnej belki w Peugeot 106

 

Popularny model zaliczany do segmentu klasy A, produkowany w latach 1991-2003. Na początku w sprzedaży pojawiła się wersja trzydrzwiowa, a w kolejnym roku wariant pięciodrzwiowy. Model sprawdził się znakomicie i przez dwanaście lat zdobył blisko 2,8 miliona nabywców stając się jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów marki Peugeot w historii.


Choć wymiary zewnętrzne auta nie należały do największych, to wewnątrz samochodu znalazło się dostatecznie dużo miejsca, by nawet wysokiemu kierowcy zapewnić optymalne ustawienie pozycji za kierownicą. Gorzej jest już za to na tylnej kanapie, gdzie osobom dorosłym brakować będzie miejsca dla komfortowego rozmieszczenia nóg. Niewielkie gabaryty skutkowały za to świetną zwrotnością, komfortem jazdy, a także pewnym prowadzeniem.

Peugeot 106 – awarie i problemy

Proste, nieskomplikowane technicznie, z dostępnymi i tanimi zamiennikami Peugeoty 106 należą do aut o niskich kosztach eksploatacyjnych. I choć usterkowość jest na wysokim poziomie, to jednak większość z ewentualnych awarii należy do kategorii drobnych i nie będzie nas kosztować dużych pieniędzy.

Peugeot 106 jest odporny na korozję, a jeśli spostrzeżemy gdziekolwiek oznaki korozji, będzie to oznaczać udział auta w wypadku/kolizji i niedbałą naprawę po tym zdarzeniu.

Niestety zawieszenie Peugeota, nieprzystosowane jest do warunków panujących na polskich drogach, dlatego też narażone jest na częstsze uszkodzenia. Tylna belka peugeot 106 wymaga przeprowadzania regularnej kontroli, zwłaszcza pod względem ich poprawnego mocowania, stanu tuleji metalowo – gumowych, poduszek amortyzatorów, łożysk wahaczy oraz piast kół. Trzeba zwracać szczególną uwagę na wszelkie stuki czy inne niepokojące dźwięki dochodzące spod podwozia

W nadwoziu najczęściej  psują się zamki drzwi, niskiej trwałości jest fotel kierowcy. Zdarzają się  awarie alternatora i rozrusznika. Jeżeli auto było prawidłowo serwisowane kłopoty z silnikiem, czy skrzynią biegów, nie powinny wystąpić.

 

Proces naprawy tylnej belki w Peugeot 106

Po umieszczeniu samochodu na podnośniku, rozpoczynamy od demontażu tylnej belki, a gdy już to zrobimy, rozpoczyna się właściwa regeneracja osi skrętnej. Na tym etapie, belkę poddaje się piaskowaniu, którego celem jest wyczyszczenie,  wykrycie wad, wynikających z eksploatacji pojazdu oraz usunięcie ognisk korozji. W dalszej części zostają sprawdzone drążki skrętne, jak również gniazda osadzenia łożysk igiełkowych w wahaczu.

 

Najpierw sprawdzane są wahacze pod względem geometrii kół, a następnie trafiają do maszyny i zostają poddane obróbce gniazda osadzenia łożysk igiełkowych. Po roztoczeniu wahaczy, wciskana jest tuleja metalowa oraz oryginalne łożyska. Sprawdzane są również zakończenia frezowe drążków. W razie potrzeby zostają wymienione czopy, które stanowią bieżnię łożysk igiełkowych. Za pomocą specjalnego oprzyrządowania belka zostaje złożona. Regulowana jest jej wysokość i trafia do lakierni. Zostaje pokryta farbą antykorozyjną. Na koniec belka jeszcze raz jest sprawdzana pod kątem geometrii.

 

Zakup samochodu – czy warto?

Samochody francuskie są znane z wysokiego komfortu jazdy, miękkiego zawieszenia i dobrej trakcji. Zapewnia to rodzaj zawieszenia, tylna belka skrętna. Jak każdy element ulega ona zużyciu, którą można bezpiecznie i fachowo zregenerować.

Jeśli zdecydujemy się już na Peugeota 106, warto rozważyć zakup wersji po liftingu. Młodsze egzemplarze siłą rzeczy powinny być w lepszym stanie, a przy tym jest szansa, że trafimy na wersję ze wzbogaconym wyposażeniem.

Rate this post