Search
Close this search box.

Amortyzatory – jak często wymieniać

Strona główna » Aktualności » Amortyzatory – jak często wymieniać

amory1

Amortyzatory choć bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa oraz jakości prowadzenia samochodu są często elementem, o którym  zapominamy i wymienianym dopiero gdy jest już mocno zużyty. Kierowcy podczas przeglądu często są zwykle zdziwieni, kiedy okazuje się, że amortyzatory w ich aucie są niesprawne i wymagają wymiany. Podpowiadamy, kiedy należy zwrócić uwagę na stan amortyzatorów i co może świadczyć o ich zużyciu.

 

 

Jak ważne są amortyzatory?

Amortyzator to element bezpośrednio odpowiedzialny za kontakt koła z podłożem. Jego obecność wpływa na przyczepność, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów oraz na przebieg procesu hamowania. Zwłaszcza na nierównej nawierzchni, co w samochodzie z systemem ABS ma olbrzymie znaczenie. Zużyty amortyzator nie zapewniający stałego kontaktu z podłożem będzie powodował częstsze włączanie systemu ABS, a zatem i wydłużenie drogi hamowania. Podczas pokonywania zakrętów na wyboistej drodze również to amortyzator odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jeżeli jest niesprawny, samochód może łatwo stracić przyczepność i doprowadzić do wypadku.

Jak szybko zużywają się amortyzatory?

Stopień zużycia amortyzatorów zależy od wielu czynników, na przykład stylu jazdy kierowcy, stanu dróg po których jeździ auto, kondycji pozostałych elementów zawieszenia pojazdu, warunków atmosferycznych itp. Można jednak założyć, że średni przebieg, po przejechaniu którego konieczna jest wymiana amortyzatorów, w polskich warunkach drogowych i klimatycznych to około 50-70 tysięcy kilometrów.

Oczywiście w autach jeżdżących bez większego obciążenia po płaskich autostradach, sprawność amortyzatorów może być zachowywana nawet po przebyciu kilkuset tysiącach przebytych kilometrów. Z kolei w pojazdach poruszających się często po nierównej nawierzchni, brudnych, błotnistych lub piaszczystych drogach, objawy zużycia mogą się pojawić nawet po kilkunastu tysiącach kilometrów.

Niekiedy wystarczy też jedna solidna dziura w nawierzchni, aby amortyzator niemal natychmiast zakończył swój żywot.

Jakie są objawy zużycia amortyzatorów?

Teoretycznie usterki amortyzatorów powinny zostać wykryte najpóźniej, podczas wykonywania badań okresowych w stacji diagnostycznej. Niestety uniwersalne testery często błędnie oceniają stan amortyzatorów w różnych modelach aut. Niektóre modele aut miejskich, zwłaszcza tych lżejszych potrafią wykazywać na urządzeniach negatywny wynik, nawet przy wyposażeniu ich w nowe amortyzatory. Natomiast w pojazdach z obniżonym zawieszeniem, poprawne wyniki mogą dawać nawet uszkodzone amortyzatory.

Amortyzatory sprawdza się średnio raz do roku przy okazji wykonywania badań okresowych oraz podczas wymiany kół. Posiadamy jednak możliwość rozpoznania symptomów, mogących świadczyć o zużyciu amortyzatorów, bądź ich usterce, również podczas codziennej jazdy. Do najczęściej występujących możemy zaliczyć wydłużone i intensywniejsze bujanie się nadwozia podczas pokonywaniu nierówności oraz gwałtownego hamowania, któremu często towarzyszą odgłosy stukania, czy piszczenia, pojawiające się drgania na kierownicy, czy nierównomierne zużycie opon, tzw. ząbkowanie.

Co wybrać – badanie, czy oględziny?

O tym, czy amortyzatory wymagają wymiany najlepiej przekonać się podczas dokonywania oględzin auta znajdującego się na podnośniku. W przypadku zużycia, bądź uszkodzenia amortyzatorów, najczęściej widoczne będą wycieki oleju, wżery korozyjne, zużyte tuleje metalowo-gumowe, łożyska mocujące, odboje i osłony. Pamiętajmy, że im uszkodzeń więcej, tym większe stwarzają niebezpieczeństwo.

amory 2

W jaki sposób najlepiej sprawdzić stan amortyzatorów? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ obie formy, zarówno badanie, jak i oględziny są dobre i mają pewne wady. Test sprawności amortyzatorów, zwykle obarczony jest dużym błędem. Wyniki procentowe nie określają jednoznacznie sprawności amortyzatora, ponieważ wynik zależy od wielu czynników, takich jak obciążenie pojazdu, czy badanej osi. Sporo zależy też od stopnia zużycia pozostałych elementów zawieszenia oraz wysokości profilu opony i ciśnienia, jak również od sprawności maszyny pomiarowej i interpretacji diagnosty.

Zatem może lepszym wyborem mogą okazać się oględziny pojazdu? Objawami, które bez względu na wszystko dyskwalifikują amortyzator z dalszej eksploatacji są korozja tłoka lub wyciek oleju. Problem może się pojawić gdy oleju już nie ma prawie wcale i przestał wyciekać, ale wtedy amortyzatory zaczynają się odzywać. Podczas pokonywania nawet łagodnych nierówności pojawia się głuche pukanie z okolic koła. To świadczy o całkowitym zużyciu amortyzatora lub uszkodzeniu jego łożyska i poduszki. Natomiast jeżeli w amortyzatorze jest olej to mamy bardzo małe prawdopodobieństwo by taki amortyzator nie był sprawny.

W jaki sposób najlepiej sprawdzić stan amortyzatorów? Najskuteczniej będzie zaraz po zbadaniu organoleptycznym przeprowadzić test na stanowisku diagnostycznym.

Czy amortyzatory wymieniamy zawsze parami?

Przyjęło się, że amortyzatory zawsze należy wymieniać parami na jednej osi tak jak opony. Przy wymianie tylko jednego amortyzatora zwiększa się ryzyko nieprawidłowego działania układu kierowniczego. Niestabilna oś może prowadzić do zmniejszenia kontaktu pomiędzy oponą a drogą, co przekłada się na nierówne zużycie opon oraz utratę stabilności samochodu.  Siła tłumiąca amortyzatorów oddziałuje na przenoszenie masy w przechyłach bocznych i wzdłużnych w czasie hamowania oraz pokonywania zakrętów. W skrócie – amortyzatory na osi powinny charakteryzować się  taką samą siłą tłumienia.

Na koniec trzeba jeszcze dodać, że przy okazji wymiany amortyzatorów, warto sprawdzić również inne współpracujące z nimi elementy.

Przy okazji wymiany amortyzatorów należy zawsze sprawdzić stan pozostałych elementów zawieszenia.  Jeżeli wykazują one jakiekolwiek objawy zużycia, lepiej od razu je wymienić, pamiętając, że późniejsza wymiana może wymagać od nas ponownego wymontowania amortyzatora.

Co wymieniać razem z amortyzatorem?

Dobrą praktyką warsztatową jest wymiana wraz z amortyzatorami wszelkiego rodzaju poduszek, łożysk i osłon, jednak nie zawsze jest stosowana. Najlepiej to sprawdzić prosząc o wykaz wszystkich wymienionych części podczas odbioru auta.

W samochodach o dużym przebiegu zdecydowanie warto wymienić również sprężyny zawieszenia. Ich osłabiona wydajność obniża  skuteczność amortyzatorów i powoduje ich zwiększone zużycie. Wymiana amortyzatorów, łożysk, poduszek i sprężyn zapewni najlepszy, pełny efekt.

 

4,3/5 - (6 votes)