Przed omówieniem działania osi skrętnej, najpierw kilka słów o samej części, jaką jest tylna oś. Belka skrętna czy nośna (jest wiele określeń na belkę) to rozwiązanie typowe dla większości francuskich aut – ma wiele zalet, ale nie obyło się też bez wad konstrukcyjnych. Stosowana jest w takich markach jak Citroen, Peugeot, Renault.

Zasada działania osi skrętnej

Zaletami tego rozwiązania jest tak naprawdę jej płaska konstrukcja. Dzięki niej można zrobić płaski bagażnik, a w razie usterki całe zawieszenie łatwo wyjmuje się i naprawia. Kolejną zaletą jest fakt, że w niektórych modelach tak perfekcyjnie zestrojono zawieszenie, że auto rzeczywiście wydaje się „przyklejone” do nawierzchni. Zresztą w ten właśnie sposób parę lat temu reklamowano owe rozwiązanie na billboardach w całej Europie. Tylna belka, bo tak też określa się w mowie potocznej belkę skrętną, składa się z wielu podzespołów, które złożone wszystkie razem stanowią całość belki.

Rura nośna

Najważniejszą częścią belki jest rura nośna zwana również poprzecznicą. Jest to najważniejszy element konstrukcyjny, do którego są dołączane kolejne elementy. Na poprzecznicę wprasowywane są czopy belki wraz z trawersami, czyli wąsami mocującymi, na które są montowane poduszki mocujące, które to spełniają role dodatkowej amortyzacji, aby po zamontowaniu belki do karoserii samochodu owa belka nie obijała się o nadwozie. Kolejnym elementem, który montuje się na czopy belki są łożyska igiełkowe, na które montuje się wahacze wraz z wprasowanymi czopami koła, na które później montuje się piasty koła. Wahacze koła łączy się ze sobą drążkami skrętnymi. Są to w zależności od modelu auta 2 lub 4 pręty, z odpowiednio wysokiej jakości stali, które spełniają role sprężyn w samochodach wyposażonych w belkę skrętną.

Obciążenia

Elementy tylnej belki podlegają bardzo dużym obciążeniom. Są również narażone na niekorzystne czynniki zewnętrzne woda, kurz, brud, sól oraz stan nawierzchni naszych dróg. Ma to istotny wpływ na zużycie i uszkodzenie elementów tylnej belki. Typowe objawy uszkodzenia elementów tylnej belki to: piszczenie, zgrzytanie, trzeszczenie, stukanie w tylnym zawieszeniu, widoczne nadmierne pochylenie kół górą do środka auta.

Komfort jazdy

Tylna belka w autach francuskich mimo swoich wad jest bardzo komfortowym zawieszeniem. Oś skrętna składa się z wielu elementów, które mogą ulec uszkodzeniu po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Całość jest ze sobą spięta drążkami skrętnymi o różnych grubościach w zależności od typu pojazdu. Często nasi klienci chcą wyregulować wysokość swojego zawieszenia. To właśnie dzięki drążkom skrętnym mamy taką możliwość.

Zobacz też: regeneracja tylnej belki renault

Objawy zużycia belki

Najczęstsze objawy zużycia tylnej belki to luz w miejscu osadzenia wahacza na czopie osi nośnej, widoczne ślady ocierania koła o wewnętrzną część nadkola. Jest to wynik znacznego nadmiernego pochylenia koła, pęknięcie drążka skrętnego, który jest elementem resorującym (obniża gwałtownie auto), pęknięcie drążka stabilizującego powoduje dzwonienie lub po prostu brzęczenie. Powyższe objawy mogą występować w różnych kombinacjach np. razem, albo każdy z nich osobno. Regeneracja tylnej belki lub naprawa polega na wykonaniu szeregu czynności i wymianie uszkodzonych elementów przywracających belkę do stanu tak jak by była nowa. Aby naprawa/regeneracja była przeprowadzona prawidłowo potrzebny jest odpowiedni specjalistyczny sprzęt, narzędzia oraz wykfalifikowana kadra z wieloletnim doświadczeniem.

Profesjonalna Naprawa belki

Jeżeli doszło już do uszkodzenia belki nośnej, istnieje łatwy sposób na naprawę. Wystarczy wyszukać firmę, która profesjonalnie zajmuję się regeneracją belek. Cena regeneracji belki jest niewspółmiernie mniejsza od ceny zakupu nowej belki, a w standardzie regeneracyjnym firmy te wymieniają czopy, łożyska i uszczelniacze.

działanie osi tylnej
Zasada działania osi skrętnej
tylna belka skrętna
zasada działa tylnej belki