budowa belkiPeugeot 206 samochód osobowy klasy B wyprodukowany przez koncern PSA pod marką Peugeot. Produkowany na przestrzeni 14 lat, od 1998 aż do 2012. Auto wyśmienite dla kogoś, kto szuka sprytnego i dynamicznego auta miejskiego z drapieżnym wyglądem.


Wbrew powszechnej opinii jest całkiem przyjazne dla właściciela, części zamienne nie są drogi, a koszty utrzymania nie nadwyrężają portfela przeciętnego zjadacza chleba. Dodatkowo auto przyciąga wzrok wszystkich przechodniów. Mimo niewielkich gabarytów jest dosyć przestronne, jeśli jednak szukamy czegoś większego dostępna jest także wersja kombi.

Niestety posiada jedną wadę, która jest również przywoływana przez właścicieli tych aut. A mianowicie tylne zawieszenie. Jak większość aut francuskich z podobnych roczników posiada tylną belkę zwaną również inaczej belkę skrętną. Taka forma tylnego zawieszenie w peugeot 206 jest bardzo dobrym rozwiązaniem, zwiększa komfort jazdy oraz przyczepność auta do jezdni, w szczególności podczas zakrętów. Niemniej jednak nie jest przystosowana do stanu polskich dróg. Nie ma co się oszukiwać, nasze jezdnie odbiegają od wielu standardów. Dodatkowo wpływ warunków atmosferycznych, oraz brak sezonowych kontroli zawieszenia przyspiesza dodatkowo proces zużycia. Możemy przedłużać żywotność tylnej osi poprzez regularną wymianę łożysk igiełkowych. Niestety jeśli pojawi się jeden z poniższych objawów, to znak, że tylna belka uległa uszkodzeniu na większą skalę.

Do wspomnianych objawów należą: odgłosy strzelania podczas skręcania auta, trzeszczenie oraz metaliczne odgłosy dochodzące z tyłu auta, widoczne pochylenie kół do wewnątrz, ocieranie kół o nadwozie auta oraz widoczne obniżenie poziomu z tyłu pojazdu, które bezsprzecznie wskazują na uszkodzenie tylnego zawieszenia. Niemniej jednak, gdy zużycie jest zbyt duże a dochodzi do tego często gdyż początkowo zawieszenie nie daje żadnych objawów, musimy dokonać regeneracji, naprawy tylnego zawieszenia. Używanie auta z oznaką uszkodzenia tylnej belki może wiązać się dodatkowo z uszkodzeniem wahaczy. Przypuszcza się, że wspomnianej regeneracji tylnego zawieszenia powinno się dokonywać co 50 tysięcy przejechanych kilometrów.

Na szczęście właściciele Peugeot 206 nie mają co się martwić, taka naprawa nie jest nadmiernie kosztowna. Nadto, czas regeneracji zawieszenia też jest stosunkowo krótki, bowiem w przeciągu 3 godzin mamy auto gotowe do jazdy. Każdego właściciela, posiadacza Peugeot 206 zachęcamy do sprawdzenia tylnego zawieszenia, nawet gdy nie dostrzegamy żadnych objawów sugerujących o uszkodzeniu. Bowiem, zaoszczedzimy nie tylko czas, który stracimy jeśli auto zostanie unieruchomione przez usterkę, ale również pieniądze. Bowiem, szybka reakcja pozwoli nam na uniknięcie dodatkowych uszkodzeń i tym samym dodatkowych kosztów.

Niemniej jednak, nie pozwólmy by tylne zawieszenie Peugeot 206 zabrało nam radość z jazdy tym niezwykle zwinnym i zwrotnym autem.