Samochody francuskich marek Citroen, Peugeot oraz Renault posiadają jedną wspólną cechę, jest nią tylna belka skrętna zwana również belką skrętną lub nośną. Jest to bardzo prosta i kompaktowa konstrukcja oparta głównie na sztywnej, łączącej dwa koła belce. Ten typ zawieszenia określany jest jako zawieszenie pół-zależne.

Budowa tylnej belki skrętnej


Belka skrętna zbudowana jest z wielu elementów. Podstawą belki jest rura nośna, nazywana również poprzecznicą. Wewnątrz rury nośnej wprasowane są czopy z trawersami. Do trawersów montowane są poduszki mocujące. Poduszki pełnią rolę dodatkowego amortyzatora, chroniąc nadwozie przed obijającą się na nierównościach belką. Jednym z kolejnych elementów belki są łożyska igiełkowe, do których zamontowane są wahacze z wprasowanymi czopami koła. Na nich umieszczone są piasty koła. Drążki skrętne pełnią rolę sprężyn oraz łączą oba wahacze. Najczęściej są to dwa lub cztery stalowe pręty.

Objawy uszkodzonej tylnej belki


Ze względu na stan naszych dróg, wszystkie elementy tylnej belki są narażone na spore obciążenia podczas jazdy. Wpływ wywierają również warunki atmosferyczne.
Do głównych objawów świadczących o uszkodzeniu naszej tylnej belki możemy zaliczyć zgrzytanie, piszczenie, trzeszczenie oraz stukanie dobiegające właśnie z tylnej części zawieszenia.
Ekstremalnym objawem przy którym niezwłocznie należy się zgłosić do warsztatu samochodowego jest zaburzenie geometrii kół. Górna część koła jest wówczas wewnątrz nadkola.
Innym objawem może być mocne obniżenie samochodu. Spowodowane jest to pęknięciem drążka skrętnego.

Regeneracja tylnej belki


Regeneracja tylnej belki polega najczęściej na wymianie uszkodzonych części. Przy wyborze warsztatu warto zwrócić uwagę na wieloletnie doświadczenie w dziedzinie naprawy tylnych belek. Na naszym rynku niektóre z firm zajmują się regeneracją tylnych belek od ponad dekady.


    Proces regeneracji tylnej belki z podziałem na poszczególne etapy:

  • Etap I – diagnoza tylnej belki. Ocena możliwości wykonania jej regeneracji/naprawy. Wyeliminowanie powypadkowych belek.
  • Etap II – piaskowanie belki. Proces mający na celu oczyszczenie belki z ognisk korozji oraz brudu, dzięki czemu można zauważyć wady belki wynikające z eksploatacji. Następuje również wymontowanie oraz sprawdzenie stanu drążków skrętnych. Diagnozowane są gniazda znajdujące się w wahaczu na których osadzone są łożyska igiełkowe.
  • Etap III – regeneracja. W pierwszej części sprawdzana jest geometria wahaczy. Po diagnozie i zanotowaniu ewentualnych odchyleń, gniazda osadzenia łożysk igiełkowych są poddawane obróbce. Po etapie roztaczania wahaczy, przy pomocy prasy hydraulicznej wciskana jest tuleja metalowa oraz oryginalne łożyska wchodzące w skład zestawu naprawczego. Dodatkowo zostaje użyty specjalny smar do łożysk zapewniający długoletnią bezawaryjność. Ostatnim elementem tego etapu jest sprawdzenie zakończeń frezowych w drążkach, wahaczach oraz trawersach. Dodatkowo, jeśli jest to konieczne wymieniane są poduszki mocujące.
  • Etap IV – kolejnym etapem jest wymiana czopów, stanowiących bieżnię łożysk igiełkowych.
  • Etap V – przy pomocy specjalistycznych narzędzi wszystkie elementy belki zostają złożone w całość. Następuje regulacja wysokości. Całość trafia do lakierni, gdzie zostaje pokryta farbą antykorozyjną. Ostatnim elementem procesu regeneracji jest sprawdzenie końcowe geometrii belki.

Tylna belka bez tajemnic