Regeneracja tylnej belki

Strona główna » Regeneracja tylnej belki

Tylna Belka to część zawieszenia tylnego stosowana w samochodach:

Peugeot 106, 205, 206, 306, 405, Partner,

Citroen Berlingo, C5, Saxo, Xsara, Xsara Picasso,

Renault 19, Clio I, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic.

Belki z grupy PSA (Citroen, Peugeot) oraz Renault gdzie występują belki rurowe składają się z wielu poszczególnych części, a wszystkie główne elementy takie jak oś nośna, wahacze, w których osadzone są łożyska igiełkowe, drążki skrętne, drążki stabilizatora oraz elementy tłumiące drgania zmontowane są w jedną całość. Wszystkie te podzespoły montowane są do nadwozia za pomocą elementów metalowo-gumowych, które mają za zadanie tłumić drgania zawieszenia od nadwozia.

Inaczej zbudowane są tak zwane belki skrętne trapezowe występujące w:

Renault Kangoo, Megane i Scenic.

Składają się one z głównego elementu nośnego w kształcie trapezu, w którym zamontowane są cztery drążki skrętne oraz ułożyskowanie w postaci tulei metalowo-gumowych mocowanych na końcu trapezu.

Elementy tylnej belki podlegają bardzo dużym obciążeniom. Są również narażone na niekorzystne czynniki zewnętrzne jak woda, kurz, brud, sól oraz stan nawierzchni naszych dróg . Ma to istotny wpływ na zużycie i uszkodzenie elementów tylnej belki.

Jak dochodzi do uszkodzenia tylnej belki?

Tylne zawieszenie francuskich samochodów najczęściej zaczyna sprawiać problemy po długim czasie eksploatacji i pokonaniu licznych kilometrów. Awarie mogą jednak nastąpić dużo wcześniej. Spowoduje je np. woda, która przecieknie do podzespołów. Części zużywają się także pod wpływem rdzy występującej na elementach łożyska. Właściciele aut marek Peugeot, Renault czy Citroen powinni szybko zgłosić się do warsztatu, jeśli zauważą jedną z niepokojących oznak niesprawności.

Typowe objawy uszkodzenia elementów tylnej belki to:

– piszczenie,
– zgrzytanie,
– trzeszczenie,
– stukanie w tylnym zawieszeniu,
– widoczne nadmierne pochylenie kół górą do środka auta.

Dokładniej opisując widoczną lub wyczuwalną oznaką świadczącą, iż nasza tylna belka podlega regeneracji to:

– luz w miejscu osadzenia wahacza na czopie osi nośnej,

– ślady obcierania koła o wewnętrzną część nadkola (jest to wynik znacznego nadmiernego pochylenia koła),
– pęknięcie drążka skrętnego, który jest elementem resorującym (obniża gwałtownie auto),
– pęknięcie drążka stabilizującego powoduje dzwonienie, brzęczenie.

Powyższe objawy mogą występować w różnych kombinacjach razem, albo każdy z nich osobno. Regeneracja tylnej belki lub jak to woli naprawa polega na wykonaniu szeregu czynności i wymianie uszkodzonych elementów przywracających belkę do stanu tak jak by była nowa. Aby naprawa – regeneracja belki była przeprowadzona prawidłowo potrzebny jest odpowiedni specjalistyczny sprzęt oraz narzędzia jak również wykwalifikowana kadra z wieloletnim doświadczeniem.

Etapy regeneracji

Uszkodzenie tylnego zawieszenia skutkuje najczęściej naprawą części lub wymianą elementów na nowe i sprawne. Doświadczeni mechanicy w pierwszej kolejności przeprowadzają wywiad z właścicielem pojazdu, aby jak najlepiej zdiagnozować pojazd. Następnie analizują możliwość regeneracji tylnej belki. Wykonują piaskowanie osi, oczyszczając ją z korozji i brudu. W ten sposób są w stanie zauważyć wadliwe fragmenty konstrukcji.

Regeneracja tylnej belki to proces, na który składa się szereg specjalistycznych czynności. Zespół pracowników dostosowuje kolejne działania do wymagań konkretnego przypadku. Może m.in. sprawdzić geometrię wahaczy, poddać obróbce wadliwe podzespoły, skonstruować zestaw naprawczy, nasmarować łożyska, a także wymienić poduszki mocujące. Wszystko po to, aby zapewnić pojazdowi wieloletnią bezawaryjność.

Regeneracja belki w samochodach z grupy PSA czyli Peugeot: 106, 205, 206, 306, 405, Partner, Citroen: Berlingo, Saxo, Xsara, Xsara Picasso oraz przy Renault: 19, Clio I, Kangoo, Laguna, Megane, gdzie zamontowane są belki rurowe dzieli się na podstawowe etapy:

  1. Wymiana łożysk igiełkowych i uszczelniaczy.
  2. Wymiana czopów tylnej belki.
  3. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazd łożysk w wahaczach.
  4. Kontrola i ewentualna regeneracja gniazda osadzenia mocowania drążka stabilizatora.
    • Kontrola i ewentualna naprawa łezki mocującej drążek stabilizatora.
    • Kontrola i ewentualna wymiana poduszek mocujących tylną belkę.
    • Kontrola elementów tylnej belki pod kątem uszkodzeń kolizyjnych i ewentualna ich wymiana w przypadku stwierdzenia skrzywienia – wahacze, rura nośna, ośki kół.
  5. Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych.

Przy naprawie belki skrętnej trapezowej występującej w Renault Laguna, Megane, Megane Scenic, Kangoo do podstawowych operacji należy: Wymiana tulei metalowo – gumowych.

  • Wymiana skorodowanych lub pękniętych drążków skrętnych.
  • Kontrola i czyszczenie wieloklinów drążków skrętnych.

Złożona konstrukcja tylnej belki sprawia, że musi ona zostać naprawiona fachowo przez zespół doświadczonych mechaników. W przeciwnym razie, błędy czy niedopatrzenia mogą prowadzić do zmniejszenia trwałości elementu, a w efekcie – do ponownych uszkodzeń w bardzo krótkim czasie. Warto więc postawić na usługi profesjonalnego serwisu, aby cieszyć się sprawnym zawieszeniem samochodu przez długie lata.

 

Zobacz gdzie znajdziesz nasze warsztaty regeneracji tylnych belek
 

Kraków

Poznań

Warszawa

Wrocław

4,4/5 – (32 votes)