Ilekroć auto zaczyna dziwnie się prowadzić, dochodzą z niego niepokojące stuki, a jadąc czujesz się jakbyś jechał polną drogą, koniecznie odwiedź profesjonalny serwis samochodowy. Nie lekceważ objawów, ponieważ chodzi o bezpieczeństwo Twoje oraz pasażerów.

Przegląd zawieszenia: wahacz, stabilizator, amortyzator, sworzeń, sprężyny, tuleje. Co charakteryzuje poszczególne elementy?

Producenci nowoczesnych samochodach zapewniają, że elementy zawieszenia są trwałe
i odporne na uszkodzenia. Niestety są to jedynie wyniki badań przeprowadzanych na zamkniętych przestrzeniach. Nie mają zatem zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

Kiedy potrzebny jest mechanik?

Rozpatrzmy zatem, kiedy kierowca powinien udać się do mechanika. Należy pamiętać, żeby warsztat był profesjonalny. Pierwszą informacją, czy na taki natrafiliśmy, jest fakt, czy prace zostały rozpoczęte od umycia podwozia – wówczas jest lepszy wgląd w zawieszenie samochodu.

Zacznijmy zatem od wahacza, gdyż jest to jedna z największych i najważniejszych części zawieszenia. Wahacze są elementem łączącym piastę koła z nadwoziem. Mogą być usytuowane wzdłużnie, poprzecznie lub ukośnie, zależnie od sposobu ich zamocowania
i prowadzenia koła. Wahacz jest elementem najczęściej odizolowanym tulejami metalowo- gumowymi, stosowanym, aby wytłumić drgania odczuwalne podczas jazdy samochodem.

Układ dwóch wahaczy

Na obecną chwilę w najbardziej popularnych markach samochodów stosuje się układ złożony z dwóch przednich wahaczy i kolumn McPhersona. W tylnej części, zamiast wahaczy, usytuowana jest belka skrętna. Istnieją oczywiście wyjątki, na przykład Honda Civic sedan VIII generacji posiada układ wielowahaczowy z tyłu. Oczywiście przednie wahacze zużywają się szybciej, w szczególności na dziurawych drogach.

Inne istotne elementy

Kolejnymi istotnymi elementami są tuleje przedniego wahacza, zmiękczające pracę wahacza. Najczęściej montowane są na stałe, dlatego w momencie zużycia, trzeba wymienić cały element. Głównym objawem zużycia tulejki jest niestabilne zachowanie na koleinach oraz stukanie. Pozostałe elementy odpowiadają za:
Stabilizator – jest to elastyczny pałąk łączący wahacze. Ma za zadanie równo podbijać lub opuszczać oba koła, w tym samym momencie. Pojazd zachowuje się dzięki temu stabilnie.
Łącznik stabilizatora – pozwala kontrolować auto, nie faluje na boki, poprawia komfort podróżowania.
Amortyzator – utrzymuje odpowiednią trakcję samochodu. Trwałość określa się pomiędzy 30 000 a 150 000 przejechanych kilometrów. Zużycie amortyzatora charakteryzuje się niestabilnym zachowaniem pojazdu.
Sworzeń – łączy zwrotnicę koła z wahaczem, zapewniając mu swobodny ruch. Zużyty sworzeń hałasuje w trakcie jazdy. Przeważnie jest integralną częścią wahacza.
Końcówka – łączy układ kierowniczy z zawieszeniem. Jeśli część jest zużyta, przyspiesza zużycie drążka. Uszkodzenie charakteryzuje się przeskokami w trakcie używania kierownicy.
Tylne tuleje metalowo-gumowe – najczęściej można wymienić je bez całego wahacza. Wytrzymują około 150 000 km.
Sprężyny – psują się rzadko, na ich uszkodzenie wpływa stan amortyzatorów oraz korozja.

Przegląd zawieszenia