Ilekroć auto zaczyna dziwnie się prowadzić, dochodzą z niego niepokojące stuki, a jadąc czujesz się jakbyś jechał polną drogą, koniecznie odwiedź profesjonalny serwis samochodowy. Nie lekceważ objawów, ponieważ chodzi o bezpieczeństwo Twoje oraz pasażerów.

Producenci nowoczesnych samochodach zapewniają, że elementy zawieszenia są trwałe
i odporne na uszkodzenia. Niestety są to jedynie wyniki badań przeprowadzanych na zamkniętych przestrzeniach. Nie mają zatem zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

Rozpatrzmy zatem, kiedy kierowca powinien udać się do mechanika. Należy pamiętać, żeby warsztat był profesjonalny. Pierwszą informacją, czy na taki natrafiliśmy, jest fakt, czy prace zostały rozpoczęte od umycia podwozia – wówczas jest lepszy wgląd w zawieszenie samochodu.

Zacznijmy zatem od wahacza, gdyż jest to jedna z największych i najważniejszych części zawieszenia. Wahacze są elementem łączącym piastę koła z nadwoziem. Mogą być usytuowane wzdłużnie, poprzecznie lub ukośnie, zależnie od sposobu ich zamocowania
i prowadzenia koła. Wahacz jest elementem najczęściej odizolowanym tulejami metalowo- gumowymi, stosowanym, aby wytłumić drgania odczuwalne podczas jazdy samochodem.

Na obecną chwilę w najbardziej popularnych markach samochodów stosuje się układ złożony z dwóch przednich wahaczy i kolumn McPhersona. W tylnej części, zamiast wahaczy, usytuowana jest belka skrętna. Istnieją oczywiście wyjątki, na przykład Honda Civic sedan VIII generacji posiada układ wielowahaczowy z tyłu. Oczywiście przednie wahacze zużywają się szybciej, w szczególności na dziurawych drogach.

Kolejnymi istotnymi elementami są tuleje przedniego wahacza, zmiękczające pracę wahacza. Najczęściej montowane są na stałe, dlatego w momencie zużycia, trzeba wymienić cały element. Głównym objawem zużycia tulejki jest niestabilne zachowanie na koleinach oraz stukanie. Pozostałe elementy odpowiadają za:
Stabilizator – jest to elastyczny pałąk łączący wahacze. Ma za zadanie równo podbijać lub opuszczać oba koła, w tym samym momencie. Pojazd zachowuje się dzięki temu stabilnie.
Łącznik stabilizatora – pozwala kontrolować auto, nie faluje na boki, poprawia komfort podróżowania.
Amortyzator – utrzymuje odpowiednią trakcję samochodu. Trwałość określa się pomiędzy 30 000 a 150 000 przejechanych kilometrów. Zużycie amortyzatora charakteryzuje się niestabilnym zachowaniem pojazdu.
Sworzeń – łączy zwrotnicę koła z wahaczem, zapewniając mu swobodny ruch. Zużyty sworzeń hałasuje w trakcie jazdy. Przeważnie jest integralną częścią wahacza.
Końcówka – łączy układ kierowniczy z zawieszeniem. Jeśli część jest zużyta, przyspiesza zużycie drążka. Uszkodzenie charakteryzuje się przeskokami w trakcie używania kierownicy.
Tylne tuleje metalowo-gumowe – najczęściej można wymienić je bez całego wahacza. Wytrzymują około 150 000 km.
Sprężyny – psują się rzadko, na ich uszkodzenie wpływa stan amortyzatorów oraz korozja.