Chcąc odpowiedzieć na tak postawione pytanie, musimy wiedzieć, że belka skrętna to bardzo popularne rozwiązanie znajdujące zastosowanie w zawieszeniu tylnym samochodów klasy średniej oraz w samochodach produkcji francuskiej takich jak:

  1. Peugeot 106, 206, 306, 405, Partner
  2. Citroen Berlingo, Saxo, Xsara, Picasso, C5
  3. Renault 19, Clio, Kangoo, Laguna, Megane oraz Megane Scenic.

Jak w każdym zawieszeniu w tylnej belce skrętnej również występują elementy sprężyste, prowadząco-łączące oraz tłumiące, czyli po prostu amortyzatory. Pośród innych rodzajów zawieszeń tylna belka skrętna wyróżnia się bardziej skomplikowaną budową, ale równocześnie posiada wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość rozebrania takiej belki na poszczególne elementy oraz ich wymiana lub regeneracja. Belki skrętne montowane w samochodach Peugeot, Citroen, Renault można dodatkowo podzielić na tak zwane belki rurowe i trapezowe, gdzie w pierwszym przypadku, jak sama nazwa mówi, elementem nośnym jest rura (o przekroju zamkniętym). W drugim przypadku jest to poprzecznica jako element nośny, która ma przekrój otwarty w kształcie litery U.

Drążki skrętne w autach francuskich zastępują klasyczne elementy resorujące takie jak sprężyny śrubowe czy resory. Stanowią one istotny element zawieszenia mający bezpośredni wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. To właśnie one pozwolą nam zrozumieć działanie tylnej belki skrętnej. Drążek skrętny jest elementem sprężystym, wykonanym w postaci pręta lub rury i zakończonym z obu stron wieloklinem. Jeden z końców drążka umieszczony jest nieruchomo we wsporniku poprzecznicy, natomiast drugi w wahaczu wzdłużnym.

W konstrukcji tylnej belki skrętnej występują dwa drążki skrętne, po jednym do każdego wahacza oraz drążek stabilizujący, który ogranicza boczne przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów i zmniejsza kołysanie przy jeździe po nierównościach. Belka wykonuje ruchy, które powodują skręcanie drążka a zarazem tłumienie drgań. Drążki skrętne przechodzą przez całą szerokość pojazdu, a ich zamocowanie na drugim końcu umożliwia regulację wysokości pojazdu, co jest istotnym elementem prowadzenia pojazdu i komfortu jazdy. Jak wcześniej nadmienialiśmy, belka skrętna ma swoje zalety i wady. Za wadę można uznać fakt, że składa się z wielu elementów, co uniemożliwia jej naprawę i ustawienie wysokości, a jest to bardzo ważny punkt regeneracji. Niestety nasze warunki atmosferyczne i stan ulic również wpływają negatywnie na ten rodzaj zawieszenia. Szacujemy, że te czynniki sprawiają, że tylna belka zużywa się o około 40% szybciej niż w aucie, które jeździ we Francji czy Hiszpanii.

W warsztacie, który nie posiada profesjonalnego wyposażenia i dużego doświadczenia w naprawie tego typu zawieszeń, nie można liczyć na skuteczne usunięcie usterek. . Może okazać się, że po niewłaściwej regeneracji będziemy musieli szybko wracać na reklamację związaną z niemożliwością ustawienia geometrii lub nieodpowiednią wysokością naszego samochodu. Jedną z nielicznych firm na polskim rynku z bogatym doświadczeniem w regeneracji belek skrętnych i profesjonalnym wyposażeniem jest firma FranceAutoService z siedzibą w Świdnicy przy ul. Westerplatte 55b oraz filiami w takich miastach jak Poznań, Kraków, Warszawa.

Jak działa belka skrętna
Jak działa oś skrętna
Jak działa tylna belka skrętna
Jak działa tylna belka